بحث آزاد:

ارگنه‌کن ايراني و «پانيک خرداد»

قسمت سوّم

جمعه، 13 خرداد:

صحرا ص...: از عصر ديروز سايت «هفت صبح» فيلتر شده است. سايت شفاف نوشت: «انعکاس اخبار مربوط به جريان انحرافي در ايرنا ممنوع شد. جوانفکر- مدير عامل ايرنا: رأس جريان فتنه با برخورداري از پشتوانه فکري و رسانه‌اي برخي عوامل اصلاح طلب موفق شده است سناريوي دقيق، پيچيده و مطالعه شده‌اي را به اجرا در آورد و از رهگذر آن عناصر ساده‌انديش جريان سياسي اصول‌گرا را براي مقابله با موجودي موهوم و غير واقعي تحت عنوان "جريان انحرافي" با خود همراه و هم صدا کند.» [+] جالبه. اگر فرض کنيم اين حرف درسته، و رأس جريان فتنه هم رفسنجاني باشه، يعني ممکنه؟ امروز صبح اخبار زيادي از آقاي قاليباف منتشر شده که جالبه. فکر کنم در صورت نياز به برکناري احمدي‌نژاد، قاليباف مياد. اين هم لينک اخبار مربوطه از سايت شفاف: «سيد حسن خميني:‌ دوره فعلي مديريت شهري جزو دوره‌هاي موفق شهرداري است.» [+] «شهرداري تهران نماد مبارزه ريشه‌اي با فساد بدون شعار و جنجال.» [+] «انقلابي ماندن در دفاع از ارزش‌هاي امام (ره) و شهدا و تبعيت از ولي عادل است.» [+] «قاليباف: آرمان‌هاي امام (ره) را حفظ كنيم تا آسيبي به ولايت فقيه نرسد.» [+]

جواد مير...: خانم صحرا ص... شما مطمئن هستيد برنامه برکناري احمدي نژاد داره کليد مي‌خوره؟ آخه اين با صحبت‌هاي چند روز پيش رهبري جور در نمياد.

صحرا ص...: آقاي مصباح: «انشاءالله كه من اشتباه مي‌كنم، انشاء‌الله كه همه‌اش اشتباه باشد، اما آن خطري كه من احساس مي‌كنم شديدترين خطري است كه تا به حال نظام ما را تهديد كرده است و ديگر جايي براي اسلام و ولايت فقيه و ارزش‌هاي اسلام نخواهد گذاشت.» [+]

صحرا ص...: در وضعيت فعلي من به هيچ چيزي که خودم با چشم خودم نديده باشم اعتماد و اطمينان ندارم. اما ديروز هم اينجا نوشتم، ظاهراً نظام آماده شده که اگر احمدي نژاد دست از مشايي برنداره هر دو رو با هم بندازه کنار. قطعاً هزينه اين کار بالا خواهد بود. من فکر مي‌کنم به عنوان يک راه براي کاهش هزينه‌اي که شخص رهبري بايد بدهد ايشان از دولت حمايت کرده و کار برکناري احتمالي رو به دوش مجلس انداخته. مطلب امام جمعه کاشان که بعداً تکذيب و سانسور شد با اين قضيه جور در مياد. رهبري دستور ميده برين نيروهاي عملياتي اين‌ها رو بگيرين و بازجويي کنين، در عين حال به احمدي نژاد مستقيماً کاري نداشته باشين، و البته تا اين حرف توسط امام جمعه کاشان لو ميره مجبور ميشن تکذيب کنن. اين که عرض مي‌کنم هزينه بالاست، خيلي بالاست، مثلاً شهرستان‌ها و شهرهاي کوچک و دهات رو در نظر بگيرين. اونا با گرفتن يارانه ها واقعاً وضع زندگي‌شون بهتر شده. بنابراين خيلي احمدي نژاد رو دوست دارند و حذف احمدي نژاد در صورتي که مجبور به انجامش بشن حتي توي اون مناطق هم هزينه داره. اهالي شهرهاي بزرگ هم که جاي خود دارند.

شهبازي: مصاحبه مهم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با روزنامه جمهوري اسلامي که 10 خرداد در سايت رسمي ايشان منتشر شده. موضوع مصاحبه درباره سيره امام خميني است ولي مطالب مهمي در آن ديده مي‌شود که اشاره غيرمستقيم ولي مهم به مسائل جاري است. [+]

محمد مهدي: به چند نکته اشاره مي‌کنم شايد مورد توجه قرار گرفته شود.

1- مطالبي که از سوي بعضي از دوستان بيان مي‌شود تنها در حد يک سخن است و بدون دادن هيچگونه مدرکي به انتشار آن مبادرت مي‌ورزند. لازمه عقل سليم اين است که مطالب با سنديت کامل بيان شود تا از ايجاد فضاي وهم جلوگيري شود.

2- بايد توجه داشت که حرکت در مسير آشوب و تشنج آفريني در کشور از هنگامه قبل از شروع انتخابات وارد فاز اجرايي و عملياتي شده بود. و کليد حرکت‌ها با نگاه دقيق به نوع رفتار سياسيون در واقع با نامه جناب هاشمي رفسنجاني شتاب گرفت.

3- در بازي شطرنج، زدن وزير بالاترين حرکت براي تسليم شاه يا کيش و مات است. بازي ناتمامي که از ساليان قبل شروع شده بود براي کيش و مات کردن رهبري اکنون وارد فاز جديدي توسط طراحان در حال اجراست.

4- دو راه براي تخريب وجود دارد: يکي مستقيم يکي به صورت عکس. به اين معني که دشمن گاهي به صورت مستقيم به توهين و دشمني مي‌پردازد و گاهي به صورت سخنان و تعريف و تمجيدهايي خارج از قاعده وارد مي‌شود. اکنون فاز جديد شروع شده و با توجه به رفتاري که ديده مي‌شود فاز تخريب وارد مرحله جديد شده؛ دفاع بد از جايگاه خاص رهبري با توجه به قانون اساسي به عنوان ميثاق ملي در واقع زدن ستوني است که باعث از بين رفتن همه چيز مي‌شود.

صحرا ص...: اما خيلي نگران رأي دادن مردم نباشين. دوست عزيزمون، جناب آقاي ضرغامي، ظرف مدت 3-4 روز مي‌تونن چنان شستشوي مغزي در کشور انجام بدن که همه برن رأي بدن. آمار تعداد رأي رو هم که به آسوني ميشه بالا کشيد. و ضمناً جمهوري اسلامي در سال‌هاي گذشته از آمار 50 درصد تا آمار 80 درصد رو به نام "مشارکت بي نظير " سند زده.

بهروز ک...: احمدي نژاد که ديگه بر کنار کردن نمي‌خواد. الان هم برکناره. يادمان باشه عقاب بي بال کلاغه.

اهورا مزدا: جناب آقاي محمد مهدي. يعني مي‌فرمائيد مشايي رو بزنن احمدي مات مي‌شه؟ اما من اعتقاد دارم که احمدي و مشايي مهره‌هايي بيش نيستند تو اين قضيه و سر اين جريان تو جاهاي ديگه‌اي بايد باشه که به قول استاد نهادهاي اطلاعاتي با هوشياري بايد کشفش کنن. بنابراين، اگر بعضي گروه‌ها، مثل کيهاني‌ها، شلوغ پلوغ نکنن فضا را و کار به سرانجام برسه، اون موقع ديگه کار احمدي و مشايي تمومه. اما تا اون موقع به نظر من رهبر دست نگه ميداره. اما اين بازي بسيار خطرناکه چون اگه احمدي واقعاً بخواد پرونده مفاسد [...]

علي سبز: آقاي شهبازي. در مورد آشوب، اگر اشتباه نکنم در مورد اوّل اسفند هم همچين چيزي گفته بودين که کانوني خاص قصد ايجاد آشوب و هرج و مرج داشت اما "به دلايلي" ناکام ماند. ممکنه اين دلايل رو بيش‌تر توضيح بدين؟ يعني چه عوامل و دلايلي مي‌تونن جلوي چنين آشوب‌هايي رو بگيرن؟

شهبازي: جناب علي سبز. بعد از تجمعات و درگيري‌هاي 25 بهمن، که پس از يک دوره رکود بار ديگر تجمعات خياباني اوج گرفت، کساني که تصور مي‌کردند ماجرا تمام شده شوکه شدند و طرح‌هايي مطرح شد که با ايجاد درگيري‌هاي مسلحانه خياباني، در کسوت معترضين، فضايي فراهم شود که ماجرايي مانند ترورهاي فرقه رجوي بازسازي شود و به اين بهانه سرکوب و اعدام‌هاي گسترده و برخورد نهايي با ميرحسين موسوي و مهدي کروبي و حتي آيت‌الله رفسنجاني و خاتمي انجام شود. مثلاً بنگريد به اين "پيشگويي" خبرگزاري فارس که اين سناريو را نشان مي‌داد. [+] در اين فضا من هشداري منتشر کردم در ساعت يک و نيم بعدازظهر اوّل اسفند 89. [+] اين طرح عملاً تحقق نيافت به دلايل عديده از جمله لو رفتن نقشه براي همه و مخالفت برخي مسئولين. حتي دستگيري هم شد و اعترافاتي هم پخش شد ولي آن سناريويي که مي‌خواستند نتوانست اجرا شود. پس از آن من اين يادداشت را منتشر کردم در 3 اسفند با عنوان: «سناريويي که براي دومين بار عقيم ماند.» [+]

سيد ساجد فاطمي: دوستان، نه محمدرضا حکيمي جزو علماي غيرسياسي است و نه هرگز دستور خواندن زيارت آل ياسين را داده‌اند. لکن فرموده‌اند براي نيمه دوّم خرداد و بعد از آن بايد دعا کرد و اين مطلب هم به صورت دهان به دهان گشته و حتي به گوش برخي نمايندگان هم رسيده است. در خصوص روايات عصر ظهور و علائم آن نيز بسيار با دقت بايد برخورد کرد زيرا محمل‌هاي بسياري از اين روايات رمزگونه و از روي تقيه است.

شهبازي: جناب محمد مهدي. جنابعالي بر اساس چند کامنت داوري نفرماييد. رويکرد شخص من به جلوگيري از توهّم و دامن زدن به پانيک است. کساني توهّم پخش مي‌کنند که در سايت شان از ملت مي‌خواهند شب اوّل رجب براي دفع بلا دعا کنند! يا عکس گسل زلزله درج مي‌کنند و از وقوع زلزله خبر مي‌دهند؛ سايت‌هايي که به تيم رسانه‌اي مشايي وابسته است.

من در آغاز انتشار گزيده اين صفحه در وبلاگم يادداشتي کوتاه از آقاي علياني درج کردم که عاقلانه‌ترين تحليل است. [+] از سوي ديگر توجه فرماييد که فضاي فعلي فقط مولود چند خبر نيست. اين پيشگويي‌هاي عجيب از سال گذشته شروع شد با جنجال معروف جفري گلدبرگ درباره حمله اسرائيل در بهار 1390 به تأسيسات ايران و ادامه يافت و قرائني مانند سخنان تند اوباما و کامرون و ارسال پرونده ايران به دادگاه به اتهام مشارکت در حادثه يازده سپتامبر و غيره زمينه عيني کارآمد شدن اين شايعات را فراهم آورد. جناب محمد مهدي، اين مقاله سال گذشته بنده را مطالعه فرماييد. [+]

جواد مير...: من دارم اين پازل فرستادن پرونده تخلف احمدي نژاد به قوه قضاييه و تأکيد تلويزون بي بي سي روي آن و اين رفتار ضد و نقيض مجلس رو کنار هم مي‌چينم ولي جور در نمياد. مگه باهر چند روز پيش در مجلس نگفت رهبري مايله احمدي نژاد دوره را به پايان ببره. از يه طرف فرستادن پرونده ديگه چه صيغه‌اي است؟ هشداره؟ خوب مي‌تونستن تهديد به استيضاح کنند. اينطور نيست؟

من دقيقاً نمي‌تونم متوجه بشم. اگه سناريوي تجزيه ايران داره اجرا مي‌شه، مي‌خوان چه جوري عمل کنن؟ حمله نظامي محتمل است يا به اختلافات قوميتي و احساسات استقلال طلبانه مي‌خوان دامن بزنن؟

آرش کورش: استاد، نظرتون درباره تحليل راديو اسرائيل که آقاي داوود ح... اشاره کردند چيه؟ تحليل راديو اسرائيل اين بود كه ايران در سايت هسته‌اي كه در منطقه لواسان دارد قصد انجام يك آزمايش زيرزميني اتمي را دارد كه ممكن است بر روي گسل تهران اثر بگذارد. اين مطلب رو هم آقاي داوود ح... نوشته: "چند ماه قبل از آن نيز ايران در رابطه با راه‌اندازي سايت‌هاي لرزه نگاري در اطراف ايران مثل قرقيزستان واكنش منفي نشان داد و به آن اعتراض كرد. به اين ترتيب آن‌ها معتقد بودند كه ايران قصد دارد در اعماق زمين آزمايشاتي را به صورت مخفي انجام دهد كه نسبت به وجود اين لرزه‌نگارها حساسيت نشان مي‌دهد."

محمد مهدي: جناب شهبازي، اگر به نوع نوشته‌ها دقت فرماييد درخواهيد يافت که ايجاد توهّم در اين نوشته‌ها موج مي‌زند، آن هم بر اساس گفته هاي افراد معتبر!! و يا اشخاصي که در ارتباط با منابع امنيتي هستند!! در واقع، بازي احتياج به اين فضا نيز دارد تا به جمع آوري مطالب مبادرت کرده و براي رهايي از بن بست حرکت کند. لطفاً به نکاتي که بيان کردم دقت فرماييد. شما که کهنه‌کار سياست هستيد، از شما بعيد است اين گونه در بازي‌هاي افراد به عنوان سرباز مورد استفاده قرار بگيريد!!!

سيد ساجد فاطمي: دوستان بحث زلزله در چند روز آينده يک بحث انحرافي است، روشي مشخص براي انحراف اذهان از مسائل اصلي...

آرش کورش: ساجد جان، انشاءالله که زلزله‌اي در کار نباشه، ولي شما خواب آيت الله خوشوقت و اظهار نظر مکرر مسئولان درباره قريب الوقوع بودن و حتمي بودن زلزله در تهران را نمي‌توني در نظر نگيري. اين خود مسئولان هستند که دائماً به مردم از وقوع زلزله هشدار دادند. مگر احمدي نژاد نبود که دائماً مي‌گفت زلزله مياد و از فيروزکوه تهران تا نظرآباد کرج رو نابود مي‌کنه. انشاالله که اصلاً اتفاقي نيفته.

جواد مير...: من فکر مي‌کنم ديدگاه آقاي محمد مهدي متعصبانه و از روي احساسي است که نسبت به آقاي هاشمي دارند؛ وگرنه چه کسي اوّل با صحبت‌هاي خودش باعث شد اين نامه نوشته بشه؟ در ضمن، اون نامه در برهه‌اي از زمان نوشته شد و بسيار جسورانه و تيزبينانه به مسائلي که امروز باهاشون درگير هستيم اشاره کرد. «بصيرت» را بايد در کجا جستجو کرد؟

آرش اشکاني: ببخشيد، فکر مي‌کنم علت اين که بسياري مسائل مربوط به مشاييه باورناپذير شده اين است که جناب شهبازي ارگنه کن ايراني را در يک مقاله به طور کامل تشريح نمي‌کنند. کامل‌ترين مطلبي که ايشان نوشتند «استادان غيبي و علم خُشنوم» بود که آنجا هم کاملاً مسئله تشريح نشده بود. مثلاً ارتباط سعيد امامي با ارگنه کن ايراني و ارتباط آن با مشاييه تشريح نشده. استاد شهبازي مطالب را به صورت پراکنده و گاه رمزي بيان مي‌کنند.

جواد مير...: اين وسط اپوزيسيون خارجي نوک تمام پيکان‌ها رو به سمت رهبري نشانه رفته‌اند. شما فکر مي‌کنيد از سر نا آگاهي است يا قبيله احمدي نژاد و مشايي با اون‌ها هم داستانن؟

شهبازي: جناب جواد مير...، در اپوزيسيون خارجي برخي چهره‌ها، به‌ويژه آقايان نوري زاده و گنجي، به شدت به دنبال تبليغ اين خط بوده‌اند که مردم در پيرامون مشايي- احمدي نژاد مجتمع شوند براي سرنگوني. پيامد اين خط همان جنگ داخلي و فروپاشي و در نهايت متلاشي شدن ايران است. من به اين مسئله در همين فيسبوک واکنش فعال نشان دادم.

سيد ساجد فاطمي: برادر آرش، ايشان [آيت‌الله خوشوقت] جزو علماي باطن به حساب نمي‌آيند. عالم شريف و خوبي هستند و استاد اخلاق هم هستند اما پيش بيني و... مربوط به وجوه ديگري است. مسئولاني هم که مي‌گفتند چون ايشان گفته بود در حدود 6-7 ماه پيش آن‌ها هم مي‌گفتند. من نمي‌گويم تهران روي گسل نيست چون از نظر علمي تهران روي گسل هست و امکان وقوع زلزله بالاست اما فرق دارد با بحث بالا. من اين را از رئيس بحران خودم شنيدم که از آقاي خوشوقت شنيده بودند که زلزله حتمي است.

جواد مير...: استاد، فکر مي‌کنيد امروز اگه موسوي آزاد بود و در جريان برنامه‌ها قرار مي‌گرفت مردم رو دعوت به چه کاري مي‌کردند؟ آقاي خاتمي هم مي‌تونن اين نقش را بر عهده بگيرند؟

شهبازي: اگر ميرحسين موسوي امکان بيان نظراتش را داشت به يقين از وحدت ملي در قبال تهديدات جدي داخلي و خارجي حمايت مي‌کرد و مردم را به هشياري و وحدت فرا مي‌خواند البته بدون اين که از مواضع انتقادي‌اش عقب‌نشيني کند. ولي هيچ گاه اجازه نمي‌داد هوادارانش به پياده نظام تيم مشايي بدل شوند.

آرش اشکاني: اين که نيروهاي انساني بتوانند ايجاد زلزله کنند اصلاً مسئله ثابت شده‌اي نيست.

آرش کورش: ساجد جان، در آمريکا هم قبل از وقوع حادثه 11 سپتامبر دائماً توي فيلم‌ها و کارتون‌ها به تلويح نشون مي‌دادند که به آمريکا و به مرکز تجارت جهاني حمله خواهد شد و حتي جرج بوش بارها قبل از وقوع حادثه به صراحت از حمله تروريست‌ها به امريکا خبر داده بود، به نظر شما اين اتفاقي است؟

آرش اشکاني: احتمالاً بيش‌تر منظور زلزله سياسي است و ايجاد بلوا.

پرشين ايراني: دوستان، در رابطه با زلزله بايد خدمتتون عرض کنم که طول گسل شهر ري 100 کيلومتر است و سرعت پيشروي ترک اين گسل 2 کيلومتر بر ثانيه مي‌باشد و مفهوم آن اين است که زمان زلزله اين گسل 50 ثانيه خواهد بود. مقاومت مصالح به کار رفته در ايران به شکلي است که نمي‌تواند خستگي ناشي از اين بارهاي سيکلي را تحمل کند پس حتماً مقاوم‌ترين ساختمان‌ها هم فرو خواهند ريخت.

پوريا گمنام: دوستان، يک بار ديگر به خبر سايت «هفت صبح» نگاه کنيد: به گزارش "هفت صبح"، انتشار اخبار ضد و نقيض در مورد بروز تنش و آشوب در روزهاي آينده و احتمال بروز اتفاقات ناگوار، مؤمنين و مؤمنات شب جمعه 12 خرداد دست به دعا بر مي‌دارند.

آرش اشکاني: من فکر مي‌کنم جامعه بايد آماده هر حادثه‌اي باشد خصوصاً وقتي قرار است بلوا از سوي جناح دولتي يعني مشاييه ايجاد شود؛ نه اين که از طرف اصلاح طلبان به آتش معرکه هيزم ريخته شود.

پوريا گمنام: حالا اين قسمت جالبه: "مؤمنين در اين شب از خداوند طلب سلامتي براي اولياء حق و آرامش براي کشور در طي روزهاي آينده مي کنند." يعني اتفاقات ناگوار خواهد افتاد که "اولياء حق" سلامتي‌شون مشکل پيدا مي‌کنه نه مردم. و در نهايت: «هفت صبح انتشار مجدد خود را از 16 خرداد از سر خواهد گرفت.» يعني اين که واسه ما مشکلي پيش نمي‌آيد.

صحرا ص...: خاطرتون هست که جرج سوروس چند ماه قبل در مصاحبه با سي ان ان گفته بود که نظام حکومتي ايران تا يک سال ديگه از بين ميره؟

سيد ساجد فاطمي: ديديد که «هفت صبح» بسيار خبيثانه بحث دعا براي اين روزها را مسخره کرده.

پرشين ايراني: در رابطه با بلوف سياسي امنيتي نيمه دوّم خرداد بايد خدمتتون عرض کنم که فرافکني يکي از تکنيک‌هاي اطلاعاتي است. به صورتي که اتاق فکرهاي حريف را بايد مشغول حل معماهاي بي‌نتيجه کرد تا بتوان نظرها رو در سمت ديگر جهان و يا همان منطقه از مطلبي دور کرد.

شهبازي [ادامه پاسخ به آقاي محمد مهدي]: در بحث کارشناسي همه احتمالات بايد مورد نظر باشد و بسياري از شرکت کنندگان در اين بحث افراد متخصص هستند و کامنت‌هاي شان نشان مي‌دهد که پختگي لازم را دارند. بنده نيز تصور مي‌کنم آنقدر در طول زندگي خوانده و نوشته‌ام که بتوانم بر اساس سبک نگارش و نوع نگرش جدّي بودن يا نبودن يک نظر را تشخيص دهم حتي اگر سندي ضميمه آن نباشد :)

به‌علاوه، اينجا مکاني است براي تضارب آراء. مثلاً بحث زلزله. آقاي حامد تاج، که فيزيک خوانده‌اند و نظر آقاي آرش را رد کردند، در بحث بعدي مسئله تکنولوژي هارپ را پذيرفتند. حرف ايشان اين بود که اين تکنولوژي در اختيار امثال احمدي نژاد و مشايي نيست. حال، فرض را بگذاريد بر اين که کساني چنين تکنولوژي دارند و بخواهند از آن عليه ايران استفاده کنند. اين‌ها همه احتمالات است، پانيک نيست. چرا اين همه بحث زلزله مطرح مي‌شود؟ آيا عباس غفاري يا محققي پيشگويي کرده يا مسائلي جدّي‌تر در پس آن است؟ يا احتمالات جدي ديگر.

اين تصارب آراء براي ارتقاء دانش و فهم و درک سياسي ما ضرور است. بنده سطح آگاهي جامعه را امروزه حتي از دوران دولت آقاي خاتمي نيز بسيار فراتر مي‌دانم. در دوران پس از دو خرداد، که دوران مطبوعات باز بود، نوعي عدم بلوغ سياسي را شاهد بوديم و علت آن سيطره نسلي از مديران دولتي دو خردادي بود بر مطبوعات که به تازگي با مباحث سياسي غرب آشنا شده و فکر مي‌کردند نکات بديعي کشف کرده‌اند. همان زمان به يکي از اين آقايان گفتم تفاوت من و شما در اين است که من سارتر و کامو و کافکا را در 17 سالگي خواندم و شما امروز.

آرش اشکاني: در مورد روزنامه‌نگاران و روشنفکران و سياستمداران دوخردادي اين را مي‌توانم بگويم که سواد نداشتند و هياهو داشتند. اگر حتي نيمي از مديريت هاشمي رفسنجاني را خاتمي داشت بلايي به نام احمدي نژاد و مشاييه بر سرمان نازل نمي‌شد. هيچ کس فرديد را نمي‌شناخت. مصباح را هم اينقدر که اين‌ها بزرگ کردند تأثيرگذار نيست. علت بسياري از حملات به امثال مصباح يزدي و فرديد همين بيسوادي دو خردادي‌ها است.

جواد مير...: استاد، اين بلوغ فکري که داريد مطرح مي‌کنيد فکر مي‌کنم خودش بتونه جلوي خيلي از آسيب‌ها رو بگيره ولي وقتي يه موجي راه‌اندازي ميشه در روانشناسي اجتماعي ميگن به طرز عجيب و غير قابل توجيهي سطح عقلانيت در حرکت‌هاي جمعي نزول پيدا مي‌کنه.

حميدرضا علاقه بند: سايت «هفت صبح» متعلق به تيم احمدي‌نژاد پس از انتشار خبري مبهم درباره وقوع حادثه‌اي قريب‌الوقوع در ايران فيلتر شد.

بهروز ک...: استاد، از ديشب تا حالا دو نفر اومدن رو خط و از زلزله و کشتار عمومي حرف زدند. کدوم زلزله؟ مگه ميشه بدون تکنولوژِي پيش بيني کرد. اونم با توسل به روايات و شنيده‌ها و گفته‌ها . قبلاً هم بعضي مراجع علتش را مانتوهاي کوتاه و بي‌حجابي عنوان کردند و مردم دنيا کلي به ريش ما خنديدند. ماها که صدها سال فرهنگ صادر مي‌کرديم به دنيا شديم ابزار طنزنويسان خارجي. خواهشاً جواب لازم را به اونايي که تبليغ کشتار مي‌کنند بديد.

[مباحث متقابل درباره زلزله و تکنولوژي هارپ تلخيص شد و نيز مباحث مفصل درباره احاديث آخرالزمان.]

حميدرضا علاقه بند: راديو پيام در حال حاضر دارد خطر زلزله را در جنوب تهران و گسل شهر ري به مردم گوشزد مي‌کند! ساعت بيست دقيقه به يک بعد از ظهر.

شهبازي: تحليل راديو اسرائيل، پاسخ به جناب آرش: تحليل راديو اسرائيل مکمل دو مطلب جنجالي سايت‌هاي هفت صبح و تماشانيوز است: "درخواست از مؤمنين براي دعا جهت دفع بلا" [+] و "زلزله تهران". [+]

اين مطلب راديو اسرائيل مي‌تواند با دو هدف باشد: اوّل، ايجاد پانيک [وحشت] عمومي که در سايه آن اقدامات ديگر انجام شود؛ يعني فضايي فراهم شود که در صورت اقدام به برخي عمليات مردم دچار وحشت شوند و نقشه موفق باشد. اين نقشه مي‌تواند همه چيز باشد و الزاماً زلزله از طريق هارپ نيست.

آرش اشکاني: مشاييه مي‌خواهد بلوا و زلزله سياسي ايجاد کند؛ کاري که شش سال است دارد انجام مي‌دهد.

شهبازي: دوّم، مي‌تواند همان طرح هارپ باشد براي ايجاد زلزله در تهران و انداختن گناه آن به گردن ايران؛ وگرنه کدام ابله منطقه لواسان را براي آزمايش اتمي انتخاب مي‌کند؟

من بر فرض اوّل تکيه مي‌کنم و اصولاً روي فرض هارپ چون تخصص ندارم جدّي نيستم.

سيد ساجد فاطمي: دو احتمال مي‌شود مطرح کرد: 1- همان منحرف کردن اذهان از ديگر مسائل و درگير زلزله شدن. 2 - وقوع زلزله مصنوعي براي همان هدف شبيه سازي و آماده کردن فضا براي حمله خارجي. فرض اوّل منطقي‌تر است.

آرش اشکاني: جناب شهبازي، شما خودتان «پروتکل‌هاي يهود» را به دليل بيش از حد آشکار بودن کار اليگارشي يهود مي‌دانيد. [+] با ايجاد خبر زلزله هم مي‌توانند همين هدف را داشته باشند. بلوا از سوي هر کس ايجاد شود به سود مشاييه است. اين‌ها برنامه‌هاي عجيبي دارند که در مخيله ما هم نمي‌گنجد و بهتر است سعي کنيم به مخيله‌مان برسانيم و بحث زلزله را بي‌خيال شويم.

در مورد زلزله دو احتمال مي‌دهم: يکي اين که با ارتباطشان با اليگارشي يهود آن را ايجاد کنند که در بالا آن را به طور کامل رد کردم. يکي هم که بگوييم به فرض با ارتباط‌هاي غيبي به آن پي برده‌اند که ما شيعيان اعتقاد به بدا [+، +، +] داريم و با دعا رفع بلا مي‌کنيم انشاءالله. پس فقط به زلزله سياسي فکر کنيم نه زلزله زمين.

شهبازي: جناب آرش اشکاني، علاوه بر مطالب فراواني که در وبگاهم درباره فرقه‌هاي رازآميز و نهان پيشگان نوشته‌ام، سلسله مقالاتي نيز منتشر کردم که قسمتي در «خبرانلاين» بود و ادامه آن در وبگاه خودم. قسمت اوّل در 13 بخش در خبرانلاين با عنوان: «ساواک، موساد و سازمان‌هاي سياسي ايران.» [+، +] قسمت دوّم در شش بخش در سايت خودم با عنوان: «سرويس‌هاي اطلاعاتي و انقلاب اسلامي ايران.» [+] در اين قسمت خاستگاه‌هاي ارگنه کن ايراني را شرح دادم؛ از عوامل سرويس‌هاي خارجي تا منابع شناخته نشده ساواک تا شبکه‌هاي مخفي فرقه‌هاي رازآميز. قسمت سوّم در سايت خودم با عنوان «تجاربي از مبارزات سياسي در دوران پهلوي.» [+] در اين قسمت در پنج فصل مباحث بسيار مهمي مطرح شده ولي عنوان را به نحوي انتخاب کردم که جنجالي نباشد. مباحثي هم هست که هنوز منتشر نکرده‌ام.

آرش اشکاني: جناب شهبازي، مطالب تان متأسفانه پراکنده است. معمولاً هم نتيجه‌گيري در آن وجود ندارد. اين را در يک مصاحبه که در وبلاگ تان هست از شما پرسيده‌اند.

شهبازي: علت اين که يکجا منتشر نشد، پيشگيري از جنجالي شدن مطلب و عوارض آن بود.

آرش اشکاني: من تقريباً تمام مطالب وبلاگ تان را خواندم ولي در يک جا و به طور مدون نگفته‌ايد مبداء و مقصد و خاستگاه ارگنه کن ايراني چيست. مثلاً در مورد سعيد امامي در مقالات مختلف مطالبي بيان کرديد و کلاً جمع‌بندي مطالب براي خواننده مشکل است. ولي به هر حال ما شاگرد شما هستيم.

پرشين ايراني: دوستان، قطع ارتباط راديويي و ماهواره‌اي و کلاً باندهاي VHF,UHF & Vl براي کشورهايي که داراي تکنولوژي جنگ الکترونيک و يا بمب الکترونيک هستند کار ساده‌اي است. با اين کار سيستم‌هاي امنيتي چنان فلج مي‌شوند که نياز به زلزله نيست. سکوتي مرگبار که در جنگ عراق هم اتفاق افتاد.

صحرا ص...: در اينجا خيلي از ايجاد پانيک صحبت مي‌کنيم. من قبلاً پرسيده بودم که اصلاً ايجاد پانيک چه سودي براي مشايي دارد؟ حالا يک سئوال ديگر مي‌پرسم: آيا پانيک ايجاد شده در اينترنت و از طريق چند سايت، که قطعاً تعداد خوانندگانش کم است، به چه دردي مي‌خورد؟ تا چه حد در ميان عموم مردم رخنه مي‌کند؟

آرش اشکاني: من احتمال بسيار بالا مي‌دهم که خانه نشيني ده روزه احمدي نژاد برايش حاصلي داشته که هنوز ما به آن پي نبرده‌ايم.

صحرا ص...: آيا تيم مشايي براي برنامه‌اي که مي‌خواهد در گوشه‌اي از مملکت اجرا کند، نياز دارد که حواس سربازان گمنام را متوجه جايي ديگر کند و اين کار را با اينترنت انجام مي‌دهد؟

هاشم ک...: انشاءالله خدا به حق حضرت موسي بن جعفر عليه‌السلام اين گرفتاري را رفع کند.

پرشين ايراني: استاد شهبازي، ايجاد فضاي بلوا را يک بار سازمان مجاهدين قصد داشت که با يک انفجار اتمي در کوه‌هاي اطراف پارک چيتگر تهران در سيزده بدر چند سال قبل پياده کند. حتماً شما به خاطر داريد.

شهبازي: طرح انفجار اتمي در اطراف تهران از طرف فرقه رجوي؟ به ياد ندارم.

پرشين ايراني: حتي از اين موضوع فيلمي هم ساخته شد.

حميدرضا علاقه بند: جناب پرشين دارند فيلم «روز شيطان» ساخته بهروز افخمي را مي‌گويند.

كيوان ايراني: استاد گرامي، بر حسب تصادف پيگير بنيان‌گذار و تدوين‌گر مانيفست پان تركيسم مي‌گشتم به نام يك يهودي مجار برخوردم. آيا در اين خصوص تحقيقاتي انجام داده‌ايد؟

شهبازي: اين فرد آرمينوس وامبري است که به همراه لئون کاهن، يهودي فرانسوي، بنيانگذاران «پان تورانيسم» يا «پان تورکيسم» بودند. درباره جايگاه وامبري به عنوان بنيانگذار «پان ترکيسم» در جاي ديگر سخن گفته‌ام: «ايران‌شناسي، آريايي‌گرايي و تاريخنگاري»، گفتگو با محمدرضا ارشاد، انتخاب، 17 فروردين 1379. [+] همانطور که کساني مانند فريدريش ماکس مولر، استاد آکسفورد و کارمند کمپاني هند شرقي بريتانيا، ايدئولوژي آريايي گرايي را بنيان نهادند. در گفتگو با آقاي ارشاد (لينک قبل) در اين باره صحبت کرده‌ام ولي تحقيقاتم درباره زندگي وامبري به‌طور کامل منتشر نشده. وامبري يهودي مجار بود و به‌گفته خودش به هرتزل مأمور اطلاعاتي ديزرائيلي، صدراعظم يهودي تبار بريتانيا در عهد ويکتوريا. وامبري از نوابغ زمان بود و اعجوبه‌اي عجيب.

سخنان تازه آيت‌الله مصباح: «انشاءالله که من اشتباه مي‌کنم، ولي خطر بسيار بزرگي در پيش است. خطري كه من احساس مي‌كنم شديدترين خطري است كه تا به حال نظام ما را تهديد كرده است.» [+] يعني اين خطر حتي از جنگ هشت ساله صدام نيز تهديدي بزرگ‌تر است؟ پس، مسئله خيلي جدّي است و اين بحث توهّم نيست. آقاي مصباح قطعاً مطلع است از مسائل.

سخنان جديد آيت‌الله امجد: «شيطان با استفاده از رفقاي جن بر دوستان خود وحي مي‌کند.» [+]

نيلوفر اسکيلاس: ممنوعيت انتشار اخبار جريان انحرافي در ايرنا. مدير عامل خبرگزاري جمهوري اسلامي در بخشنامه‌اي که اخيراً به دفاتر خبري اين خبرگزاري ارسال کرده هرگونه انعکاس بيانيه‌ها و صحبت‌هاي با موضوع جريان انحرافي را ممنوع و کارمندان خود را تهديد کرده که نسبت به تبعات ناشي از بي‌توجهي به اين بخشنامه توجه داشته باشند. [+]

در جستجوي آزادي: ساعت 2 در مسجد حجة بن الحسن در خيابان سهروردي شمالي مراسم ختم مهندس سحابي برگزار مي‌شود. اميدوارم اتفاقي نيفتد.

شهبازي: در گذشته اين هشياري وجود نداشت و به سادگي مي‌توانستند تحت عنوان حزب الله و غيره و به بهانه عرق ديني و دفاع از نظام آشوب ايجاد کنند ولي اکنون دستگاه‌هاي امنيتي بايد هشيار باشند و بدانند که اين گونه اقدامات به شدت مشکوک است.

صحرا ص...: نويسنده در لينک زير احتمال مي‌دهد که ارقام بالاي تورم و بيکاري در ايران، که بالاتر از ارقام تونس و مصر است، به همراه ناآرامي سياسي در حاکميت، کار ايران را به همانجايي بکشد که مصر و تونس رفتند. [+] اگر اين تحليل بخواهد درست باشد بايد بگوييم که احمدي نژاد و مشايي عناصر مزدوري هستند که کارشان به هم ريختن اوضاع ايران و تغيير در حاکميت است و خودشان قرباني مي‌شوند. ضمناً در همان سايت [هافينگتون پست] در خبر ديگري که همين امروز منتشر کرده از [مئير داگان] رئيس قبلي سازمان جاسوسي اسرائيل نقل کرده که تا دو سال ديگر قرار حمله به ايران نداريم. [+]

احسان م...: اميدوارم نظام به زودي شر مشايي رو ريشه‌کن کنه. بعضي اوقات معناي اين همه تساهل از طرف نظام رو نمي‌فهمم هر چند که سر بقيه جريانات هم همينطور برخورد کرده تا به حال. جناب شهبازي، ظهور يک منجي قلابي رو در تاريخ معين شده خرداد که قصد سوار شدن بر نظام رو داشته باشه محتمل مي‌دونيد؟

شهبازي: ظهور منجي قلابي را غيرممکن نمي‌دانم. يک احتمال است ولي بعيد مي‌دانم. شايد. واقعاً مانده‌ام اين حقه‌بازي‌ها براي چيست؟

آرش اشکاني: يک مطلب و سئوال مهم اين است که آيا مشاييه در سپاه و قوه قضاييه در حال حاضر نيرو دارد يا نه؟ و پرسش ديگر اين که چرا احمدي نژاد در قبال دستگيري اطرافيانش خصوصاً امير جوادي فر هيچ واکنشي نشان نداد؟

جواد مير...: سئوال آرش براي من هم وجود داره. استاد، شما نظرتون چيه؟

شهبازي: اجازه دهيد بحث سپاه و قوه قضائيه را مطرح نکنيم. بهرحال، در هر فضايي خوب و بد وجود دارد.

جواد مير...: بله، متوجه هستم استاد.

آرش اشکاني: من مي‌خواستم بدانم اين‌ها چقدر مي‌توانند فشار وارد کنند.

پرشين ايراني: تابلوهاي LED راهنمايي رانندگي در تمام مسير اتوبان قم- تهران دارند يه جمله نشون ميدن: "انتظار فرج از نيمه خرداد کشم!"

جواد مير...: به حرف آقاي پرشين توجه کنيد استاد. مسئله داره خيلي جدي ميشه.

پوريا گمنام: اين مطلب هم در مورد عنوان اين بحث هست در سايت دکتر خزعلي: «شهادت هاله سحابي برايشان گران تمام خواهد شد!» اما انتهاي اون جالبه دوستان. دقت کنيد: «شهادت پدر و دختر را به ملت تبريک و تسليت عرض مي‌کنم. اين شهادت برايشان خيلي گران تمام خواهد شد. نيمه دوّم خرداد در راه است و انتظار فرج از نيمه خرداد کشيم!» [+]

صحرا ص...: يک مطلب جالب. [+] سايت شفاف يه جورايي داره احتمال ميده که اين داستان يه جور بازي از طرف مشايي باشه که سايت‌هاي طرفدار حاکميت و رهبري و اصول‌گرايي رو در يک مخمصه‌هايي بندازن و يه گندهايي به دست خود اين جناح بالا بياد و همش بازي خوردن باشه.

جواد مير...: صحبت خزعلي را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟ اون هم تا الان جزء اين سناريو و از بازيگران بوده؟ خدا به داد برسه. اين خزعلي خيلي مشکوکه.

شهبازي: به آقاي مهدي خزعلي و پدرشان خوش‌بين نبوده و نيستم. اين را از همان زمان که بحث «سبورجيان» را راه انداخت گفتم و مطرح شدن اين بحث را مشکوک خواندم. خيلي‌ها تلاش کردند مرا به اين دام وارد کنند و همه جا مي‌نوشتند طبق گفته شهبازي و خزعلي احمدي نژاد يهودي است و من سه بار تکذيب کردم در سايتم. در اين زمينه يادداشتي نوشتم با عنوان "شهبازي و معماي سبورجيان" [+]

جواد مير...: يادمه استاد. همشو يادمه. شما زيرکي خاصي داشتيد تو اون مقاله. قابل تحسين بود.

پوريا گمنام: استاد، ايشان از رفقاي سعيد امامي بودند اگه اشتباه نکنم؟

شهبازي: تصور نمي‌کنم. سطح سعيد امامي خيلي بالاتر از اين حرف‌ها بود که با آقاي مهدي خزعلي دوست باشد. بعد از ماجراي سعيد امامي هر کسي مي‌گفت بازجويم سعيد امامي بوده :)

صحرا ص...: ضمناً در مورد هارپ هم عرض مي‌کنم. موضوع هارپ در حد يک تحقيق علمي هست و حداکثر چيزي که در مجامع علمي مطرح هست اينه که هارپ با ارسال انرژي به سمت لايه‌هاي بالاي جوّ (براي انجام تحقيقات جوّي) ناخواسته تأثيراتي روي عوامل طبيعي بگذاره. اين که واقعاً به عنوان اسلحه از هارپ استفاده بشه، اگر هم شدني باشه، هنوز زوده.

جواد مير...: استاد، تحقيقاتتون در باره سعيد امامي کامل و جامع شده؟ کي قصد انتشار داريد؟

بهيه ج...: با تمامي موقعيت‌هاي به وجود آمده، مردم و بي‌تفاوتي ايرانيان را نمي‌شود بخشيد. ناصر حجازي و هاله سحابي بهترين موقعيت بود که بتواند موجي را به وجود آورند اما به سادگي گذشت.

جواد مير...: ميشه از تأليفاتي که در حال انجامش هستيد هم کمي صحبت کنيديا موضوع حساسيت‌زا است؟

آرش اشکاني: هر کسي درباره يهود بحث کنه به شما ربطش مي‌دهند. پورپيرار رو هم يکي به شما ربط داده بود.

شهبازي: پورپيرار نيز حرف‌هاي بي‌مبنايي درباره تاريخ ايران باستان مطرح مي‌کرد و به من نسبت مي‌دادند و متأسفانه خيلي از بچه مذهبي‌ها هم دنبال پورپيرار افتادند براي تخريب تاريخ ايران پيش از اسلام؛ و همه جا به من نسبت مي‌دادند :)

صحرا ص...: براي اين که يه کمي وسط اين بحث داغ استراحت کنيم: همين الان باد شديدي در منطقه اميرآباد تهران راه افتاده. حالا کار مشايي هست يا هارپ ؟ نمي‌دونم :-)))))

پرشين ايراني: شيرين عبادي: مرگ هاله سحابي قتل عمد است. پيام تسليت سيد محمد خاتمي به مناسبت درگذشت هاله سحابي. حزب سبز آلمان خواستار پيگيري عاملان قتل هاله سحابي شد. پيام بني‌صدر به‌دنبال مرگ هاله سحابي: ايرانيان سرها را از سينه‌هاي تسليم برداريد. دکتر امير ارجمند: مسئوليت درگذشت شهادت‌گونه خانم سحابي متوجه عالي‌ترين مقامات حکومتي است. محمد مصطفايي: خاکسپاري هاله سحابي بدون کالبدشکافي فاقد وجاهت است.

آرش اشکاني: آقاي جواد مير... منظورتان کدام صحبت خزعلي است؟

جواد مير...: همين انتظار فرج از نيمه خرداد کشم!

شهبازي: بحث "سبورجيان"، مانند مباحثي که پورپيرار مطرح مي‌کرد، بحث انحرافي بود. اين ماجراي نيمه خرداد را نيز آقاي خزعلي مطرح کرد و جنجال با يادداشت ايشان شروع شد. يعني تصور من اين است که يادداشت آقاي خزعلي نيز بخشي از اين سناريو است که هنوز نمي‌دانيم چيست.

جواد مير...: منم همينو منظورم بود. حرف هاي اين بابا، خزعلي، خيلي با شنودهايي که از مشايي شده هم معني‌يه. با هم دارن کار مي‌کنن؟

مال فير: با توجه به موج سواري‌هاي دولت فخيمه و يانکي‌ها بايد در باره اتفاقاتي که در کشورمان مي‌افتد هشيارتر برخورد کرد. مثال گفتني تفسير آقاي سازگارا در رابط با فوت تأسف برانگيز خانم هاله سحابي.

احسان سلطاني: استاد، آيا مي‌توان اين فرضيه را در نظر گرفت که اين‌ها براي تحليل قواي امنيتي کشور و سر در گم کردن آن‌ها نيمه خرداد را اعلام کردند و در حد گسترده‌اي هم به انتشار اين موضوع در رسانه‌هاي‌شان اقدام کردند (درواقع همان که گفتم: غرب را نشان مي‌دهند که شرق را بزنند)، که نهادهاي امنيتي تمام توان خود را به کار بگيرند و تمرکز کنند روي تحليل و بررسي مسائلي که احتمال دارد از نيمه خرداد به بعد اتفاق بيفتد. همين خبر مشخصاً دستگاه‌هاي امنيتي را خسته و سر در گم کرده است اما اقدام جدّي و مؤثر خودشان را بعد از چند بار اعلام تاريخ‌هاي ديگر، که فضاي عمومي در عطش شديد و ابهام قرار دارد و نيروهاي امنيتي نيز دچار سردرگمي شده‌اند، عملي کنند؟

آرش اشکاني: من واقعاً نمي‌دانم هدف اين پورپيرار چيه و به کجا وصله. جالبه که مي‌گويند به جمهوري اسلامي، دولت‌هاي عربي، پان ترکيسم و حتي اسرائيل وصله. چند باري از احمدي نژاد حمايت کرده. به جز قرآن هيچ متن ديني را هم قبول نداره. از صدام هم طرفداري مي‌کرد و همه اين حرف‌ها رو به اسم مخالفت با يهود. به هر حال، تا حدودي تحقيقات شما رو لوث کرد. تازگي‌ها بحث تاريخ معاصر، تحت عنوان «برآمدن مردم»، را شروع کرده ولي مرتب طفره ميره. خيلي دوست دارم بدونم آخرش به کجا مي‌رسه حرف‌هايش. فکر کنم آخرش بگه همه اين نوشته‌هاي من هم کار يهودي‌ها بود.

شهبازي: فعاليت آقاي پورپيرار چند ماهي پس از مصاحبه من با روزنامه «انتخاب» درباره ايران شناسي و آريايي گرايي شروع شد. در اين مصاحبه نتيجه تحقيقات خود را عرضه کردم در زمينه تاريخنگاري ايران باستان که در حوزه انديشه سياسي جديد قابل مطالعه است. مباحث شاذي را مطرح کردم که قبلاً گفته نشده بود يا کمتر گفته شده بود مثلاً اين که قوم آريايي وجود خارجي نداشته و محققين جديد، از جمله هندي‌ها، معتقدند که قوم آريايي افسانه است و اهداف ماکس مولر از جعل اين پديده را بيان کردم که منجر به پيدايش ايدئولوژي آريايي گرايي و نازيسم شد. اين تحقيقات هنوز نيز به دانشگاه‌هاي ما وارد نشده و هنوز در رشته تاريخ بر مبناي متون کهنه‌اي چون تاريخ مشيرالدوله پيرنيا ايران باستان را معرفي مي‌کنند.

آرش اشکاني: مصاحبه تان را خوانده‌ام. جالب بود.

شهبازي: و گفتم که نفي وجود قومي موهوم به نام آريايي به معني تحقير تمدن ايراني نيست بلکه تکريم آن است زيرا ايدئولوژي آريايي گرايي پيشينه کهن تمدن ايراني را به‌کلي نفي کرده و از تمدن ايران در هزاره هاي قبل خبري نيست مثل تمدن عيلام.

آرش اشکاني: پورپيرار مشخص است که هر از چند گاهي راهي پيدا مي‌کند براي انکار قسمتي از تاريخ و هيچ فکر منظمي ندارد. چند بار عليه خاتمي و وزارت ارشادش موضع گرفت ولي هيچ گاه در برابر کورش گرايي مشايي و احمدي نژاد موضعي نگرفت.

شهبازي: پورپيرار دو سه ماه بعد وارد ميدان شد در حالي که پيش از آن حتي يک کلمه درباره يهود نگفته بود و شروع کرد کل تمدن ايران باستان را به لجن کشيدن و تمدن هخامنشي را ساخته يهود جلوه دادن و مطالبي که مي‌دانيد. او فضايي آفريد که هم بحث تحقيقي در زمينه يهود لوث شد و هم من سکوت کردم زيرا نقد تاريخنگاري ايران باستان هجو شد.

آرش اشکاني: در مورد تاريخ ايران پيش از اسلام به نظر من بسياري از آن‌ها القائات روشنفکران پهلوي اوّل است که هنوز هم حتي در کتاب‌هاي تاريخ ابتدايي تا دبيرستان موجود است.

شهبازي: من در جلد اوّل «زرسالاران» نشان داده‌ام که اصولاً پديده‌اي به نام يهود به معنايي که ما مي‌شناسيم مولود دوران مسيحي تاريخ است يعني در قرون اوليه مسيحي شکل گرفته و بنابراين سخن گفتن از نقش يهود در ساختن هخامنشيان بي‌مبنا و مضحک است زيرا در دوران هخامنشيان بني اسرائيل يک قوم کوچک کم اهميت بود.

آرش اشکاني: شما در مصاحبه تان گفته بوديد اين مباحث آريايي گرايي تحت القائات نژادپرستانه بوده اگر درست يادم باشد به تئوسوفي هم مربوط بوده. بحث ارتباط اليگارشي يهود با اسطوره استر و خزرها را هم که همچنان ناتمام گذاشته‌ايد. آخرين شماره «آغاز و پايان بني اسرائيل» 26 آذر 1387. [+]

محمدحسن علي ا...: براي بار چندم و از روي يادآوري باز هم تأکيد مي‌کنم جناب شهبازي عزيز خوب رسالت فضاهاي مجازي از جمله فيسبوک را درک کرده‌اند. از اولين و معدود اساتيد صاحب انديشه و سوادي هستند که به خوبي با تحولات دنياي امروز کنار آمده‌اند و براي جوانان مرجعيت علمي پيدا کرده‌اند. مرجعيت علمي شدن براي جوان امروز مطمئناً ساده نيست. جوانان خوب ايشان را پيدا کرده‌اند و ايشان خوب جوانان را. خدا کند اين مسئله فراموشمان نشود و قدردان باشيم. همچنين ديگر اساتيد هم از اين پتانسيل خوب آگاه شوند. خدايشان نگه دارد.

آرش اشکاني: يعني مطالب «عهد قديم» لاف‌زني يهودي‌ها است؟ به نظر من اسطوره استر جدا از واقعي و يا دروغ بودنش دستورالعمل يهوديان مخفي است. و البته در صورت واقعي بودن بزرگ کردنش در حدي که پورپيرار مي‌گويد ابلهانه است.

شهبازي: افسانه استر قطعاً واقعيت تاريخي ندارد ولي يک اسطوره قديمي يهودي است که تأثير سياسي دارد و به قول شما دستورالعمل است. متأسفانه هنوز فرصت نکردم بحث سايتم درباره تاريخ يهود را تمام کنم چون دو مبحث نياز به وقت دارد که فراغت پيدا نکرده‌ام: يکي مبحث استر، دومي بحث خزران؛ که هر دو را مفصل کار کرده‌ام ولي فرصت تدوين نهايي و انتشار آن را پيدا نمي‌کنم.

نت کارشناس: در مورد احاديث زوراء و زلزله آن، که در کامنت‌هاي قبلي بود و خيلي هم تأثير گذاشته بود و ممکن است بعداً نيز تکرار شود، مطلبي را عرض کنم. در اين وضعيت حساس ضمن اين که به اصل موضوع توجه مي‌کنيم بهتر است از حرف‌هاي حاشيه‌اي دست برداريم و مهم‌تر از همه همديگر را نترسانيم. سواي بحث سنديت، در مورد احاديث آخرالزمان دقت کنيم که گاهي يک وضعيت با حديثي تطبيق داده مي‌شود و درصد بالايي هم تطبيق داده مي‌شود ولي بعداً مشخص مي‌شود که آن حديث مربوط به آن زمان نبوده است. مثلاً زماني که سادات در مصر کشته شد، با توجه به حديثي که مي‌فرمايد در آخرالزمان مصريان فرمانرواي خود را مي‌کشند، همه گفتند که تمام شد، همين است. کسي نمي‌دانست که سي سال بعد همين مردم مصر باعث سرنگوني و دق دادن حسني مبارک مي‌شوند. قبل از سادات هم پادشاهان مصر بوده‌اند که بر اثر کودتا يا... کشته شدند. بعد از حسني مبارک هم اين اتفاق ممکن است بيفتد. مي خواهم بگويم اين که اين قبيل احاديث مانند زلزله زوراء را به الان نسبت دهيم عجيب است و ممکن است باعث ترس و گسترش وحشت شود و در ضمن بحث را عوض مي‌کند و افکار را متشتت. مثلاً آن بخش از حديث زوراء که به اختلاف در تهران و کشته شدن زياد مردم اشاره مي‌کند اصلاً ممکن است مربوط به درگيري‌هاي سال 60 و 61 باشد. آن هم بين دو گروه از عجم و در تهران بود و کشته‌ها هم خيلي زياد بود از هر دو طرف. پس باعث ترس و وحشت نشويم و با دقت در مورد احاديث صحبت کنيم. [...] اگر به حديث مراجعه مي‌کنيم بايد به سفارشاتي رجوع کنيم که بر دادن آمادگي بيش‌تر به مردم و آرامش بيش‌تر به آن‌ها و سفارش به اتصال آن‌ها به هم مانند خوشه‌هاي انگور (يعني هر کسي تا حد استطاعت گروه‌هايي از مردم را به هم متصل و آماده کند مثل خوشه‌هاي انگور) رجوع کنيم نه اين که مثل مشاييون باعث تفرقه و تشتت شويم. باز هم پيشنهاد مي‌کنم همديگر را حفظ کنيم و اطمينان بخشي کنيم، مثل حضرت استاد.

حميدرضا علاقه بند: «بدان ‌اي مفضل که در حوالي ري کوه سياهي است که در دامن آن شهري بنا شود که طهران ناميده شود و آن است زورا که قصر‌هايش مثل قصرهاي بهشت و زن‌هايش مثل حورالعين است و در هييت ظالمان است و به محل سکونت شوهر‌ها کفايت نمي‌کنند و از ايشان درخواست طلاق مي‌کنند و مرد‌ها به مرد‌ها و زن‌ها به زن‌ها اکتفا مي‌کنند و مرد‌ها شبيه زن‌ها و زن‌ها شبيه مرد‌ها مي‌شوند. پس اگر تو بخواهي دينت را حفظ کني پس در اين شهرسکونت مکن و مسکن براي خود قرار مده چون محل فتنه است. پس از آنجا به قله کوه‌ها و از سوراخي به سوراخي مثل روباه و بچه‌هايش فرار کن.» (امام جعفر صادق (ع)، منتخب التواريخ، ص ۸۷۵)

[مباحث مربوط به احاديث آخرالزمان پيش و بعد از اين مطرح شده که در ويرايش براي انتشار در وبگاه حذف شد.]

شهبازي: جناب اشکاني. مطالب «عهد عتيق» همه لاف‌زني يهودي‌ها نيست. بخشي قدمت زياد دارد. بخشي جديدتر است. بعضي جاها دستکاري شده در دوران بعد. در اين زمينه متخصصين زيادي کار کرده‌اند. ولي قدمت کتاب استر زياد نيست. محققين زمان تدوين کتاب استر را نيمه اوّل سده دوّم پيش از ميلاد مي‌دانند که با دوران هخامنشيان فاصله بسيار زياد دارد. به جز فقرات مندرج در "کتاب استر" سند تاريخي دال بر حضور زني يهوديه به‌نام استر در دربار خشارياشا و ارتقاء او به مقام ملکه ايران در دست نيست. دائرة‌المعارف اديان ميرچا الياده در مقاله «استر» عيد پوريم را اقتباس از جشن‌هاي باستاني بين‌النهرين و ايران مي‌داند. مأخذ فوق مي‌افزايد: در قرون وسطي کتاب استر در ميان يهوديان حداقل از سه نظر اهميت داشت: اوّل، استر نماد يهودي درباري بود که براي دفاع از ملّت خود هر مخاطره‌اي را پذيرا مي‌شد. دوّم، استر، به‌مثابه يک يهودي مخفي، بيانگر حضور پنهان شخينا (نماد مؤنث خدا) در جهان و در زندگي يهوديان آواره بود. سوّم، استر و عيد پوريم به شدت مورد علاقه مارانوهاي اسپانيا بود زيرا در او خود را مي‌ديدند.

[توضيح درباره مفهوم شخينا: مفهوم شخينا در انديشه کابالي پيش‌تر به معني تجلي روحاني داوود بود. در کاباليسم لوريايي اين مفهوم به نماد مونث بدل شد. در ماجراي هبوط «انسان قديم» (آدم کدمن)، که با هبوط قوم يهود انطباق مي‌يابد، نيروهاي شيطاني «ملخ» (ملک، پادشاه) را از «شخينا» يا «صفيرا ملخوت» (ملکه) جدا مي‌کنند. تمامي تکاپوي پسين براي رسيدن به «شخينا» و وصل شدن به اوست. تبديل «شخينا» به نماد مونث و تأويل فرايند عرفاني «جدايي» و «وصل» با مفاهيم مشخص جنسي، بعدها در بنياد تصوف جنسي دونمه‌هاي عثماني و يعقوب فرانک و فرقه‌هاي مشابه در سده بيستم قرار گرفت. شهبازي]

آرش اشکاني: تشکر از استاد. درباره استر مطلب جالب بود. دقيقاً اين نظر را که استر اسطوره يهوديان مخفي است تأييد مي‌کند.

نت کارشناس: نکته بعد اين که برخي دوستان بيش از حد نقش اسرائيل و موساد را در ايران پر رنگ مي‌بينند و پر رنگ مي‌کنند و هر چيز کوچک و بزرگي را در اين سي ساله به موساد ربط مي‌دهند. بله! به عنوان يک استراتژي حتماً موساد و در کل صهيونيسم ايده نفوذ در ايران و تضعيف آن و تجزيه ايران را دارند. خيلي هم در ايران حضور دارند. خيلي زياد. ولي واقعاً اين گونه نيست که در همه جزئيات حاضر باشند و بتوانند مؤثر باشند. اهل بخيه مي‌دانند تخريبي که توسط خودي‌ها و افراد مؤثر در حاکميت از روي ندانم‌کاري و جهالت و تعصبات حزبي و جناحي صورت مي‌گيرد ده تا موساد هم به عقل و زورشان نمي‌رسد که انجام بدهند. همين انتخابات 88. [...] واقعيت اين بود که مسئولين کشوري اصلاً انتظار اين آشوب‌ها و اعتراضات در آن حد گسترده را نداشتند. چرا؟ چون سيستم‌هاي امنيتي به‌طور دقيق هشدار لازم را نداده بودند و لذا مسئولين اصلاً نمي‌دانستند چه کنند. فقط تلفن و موبايل و اس ام اس را قطع مي‌کردند که همين کار ملت را به خيابان‌ها مي‌کشيد که ببينند چه خبر است. از لابلاي همين بلاتکليفي لباس شخصي‌ها و تندروهاي هر دو طرف هرکاري دل‌شان خواست کردند و هر کس رسيد بنزيني بر اين آتش ريخت. فقط در آن شير تو شيري، سياسي- اطلاعاتي‌ها فهميدند چه کنند و هر چه خواستند از آب گل‌آلود ماهي و امتياز و تسويه حساب گرفتند.

مي‌خواهم باز هم تأکيد کنم که واقعاً غرب سياسي و صهيونيسم اگر چه استراتژي کلي نفوذ و حذف يا استحاله را دارند ولي واقعاً اين گونه نيست که در جزئي‌ترين امور بتوانند دخالت کنند و ضرر خودي‌ها بسيار بيش‌تر از آن‌هاست. همانطور که قبلاً در کامنت‌ها نوشتم، خودم هيچ سندي (دقت کنيد گفتم سند) درباره ارتباط مشاييون با اسرائيل ندارم و نديدم ولي قلباً به اين ارتباط اعتقاد دارم. کلاً تأکيد اصلي من در کامنت‌هاي اخير اين است که بيش‌ترين تمرکز را بر اصلي‌ترين موضوعات بگذاريم و همديگر را نترسانيم و خود را دست و پا بسته ندانيم . پيرو امواج احتمالي روزهاي آينده هم نشويم. شما نمي‌دانيد و قطعاً به غير از حضرت استاد، که استاد است، فقط چند اهل بخيه که در اينجا حضورشان حس مي‌شود مي‌دانند که همين کامنت‌هاي يک هفته‌اي دوستان چه بازي‌ها را که بر هم نزده و چه طرح‌ها را که تعطيل نکرده است.

آرش کورش: آقاي کارشناس، آيا همين افراطيون از خود دوستان بسيجي نبودند؟

نت کارشناس: چرا. بسيجي‌هاي تندرو هم بودند. چيز عجيبي است؟ ببينيد يک اصل کلي است که گروه‌هاي فشار در مرز اقتدار و بي‌اقتداري ِ دولت‌ها رشد و حرکت مي‌کنند؛ جايي که مسئولين تکليفشان را نمي‌دانند.

صحرا ص...: من درباره اين که اين قضيه 14 خرداد و شايعه اتفاق ويژه در 14 خرداد چيه، هنوز به جايي نرسيدم (قاعدتا هم نمي‌رسيم به جايي، پس فردا معلوم ميشه خودش) اما در مورد اين که يهويي چي شد که نظام ديگه نمي‌تونه مشايي رو تحمل کنه، به نظرم اينا به اين نتيجه رسيدن که روش ورود مشايي و تيمش به موضوع انتخابات آتي مجلس طوري هست که با کنترل شوراي نگهبان نميشه اون رو خنثي کرد. دليلش هم ميتونه ساده باشه. همون کاري که سر انتخابات 88 کردن (به فرض تقلب گسترده، که ظاهراً انجام شده بود) کافيه دوباره بکنن. شوراي نگهبان هم به خوبي فهميد که تقلب تو انتخابات کار راحتي هست. اين که حالا آقاي مصباح ميگه اين خطرناک‌ترين چيزيه که براي نظام اتفاق افتاده ميتونه همين خطر باشه؛ چون اگر مجلس با دولت يکي بشه همه چيزي ميشه تصويب کرد.

اسلام ر...: به اين مطلب توجه کنيد: «افكار عمومي حوادث احتمالي روزهاي آينده را به حساب عوالم غيبي نگذارند!» [+] يعني اين احتمال هم مطرحه، مخصوصاً هارپ.

کورش علياني: آقاي کارشناس سلام. عملکرد اين دولت در مقاطع مختلف و ظاهراً با عامليت افراد کاملاً متفاوت به نحو حيرت‌انگيزي دو چيز در خود داشته: کمک به اسرائيل در عرصه جهاني و تضعيف و نابود کردن زيرساخت‌هاي اداري و فرهنگي و اقتصادي و اجتماعي ايران. دامن زدن به تنش‌هاي موجود و آفريدن تنش‌هاي بديع رو هم به عنوان سس اين سالاد ازشون بپذيريد.

صحرا ص...: وضعيت نارضايتي عمومي ناشي از بيکاري و تورم و فقر و گراني جامعه را به حدي مي‌رساند که مثل تونس کافي است يک نفر آدم مظلوم خودش را آتش بزند و اين کبريت شود براي آتش گرفتن همه جامعه. در حال حاضر انواع نارضايتي در گروه‌هاي مختلف وجود دارد و لذا متشنج کردن جوّ مي‌تواند ما را به سمت همان وضعيت ببرد.

ادامه مطلب


Wednesday, June 08, 2011 : تاريخ آخرين ويرايش

 کليه حقوق مندرجات اين صفحه براي عبدالله شهبازي محفوظ است.

آدرس ايميل: abdollah.shahbazi@gmail.com

استفاده از مقالات با ذکر ماخذ مجاز است. چاپ مقالات به صورت کتاب ممنوع است.