چهارشنبه، 11 خرداد 1390/ اوّل ژوئن 2011، ساعت 6:30 بعد از ظهر

انتشار در فيسبوک شهبازي [+] ساعت 11:50 صبح

فوت مشکوک هاله سحابي

آيا پروژه ايجاد آشوب کليد خورده است؟

خبر تشنج در مراسم تشييع جنازه مرحوم مهندس عزت‌الله سحابي که منجر به ايست قلبي و مرگ دختر ايشان، خانم هاله سحابي، شد خبري تأثرانگيز و نگران کننده است. اين دو ضايعه بزرگ را به خاندان محترم سحابي تسليت مي‌گويم و برايشان صبر و بهروزي آرزومندم.

خبرها درباره علت مرگ هاله سحابي متناقض است. معهذا، براي من مسلم است که تشنج در مراسم تشييع جنازه، در فضايي ملتهب که جامعه در انتظار وقوع حوادثي در نيمه خرداد است، برنامه‌ريزي شده بوده و مرگ هاله در اين فضاي ابهام و التهاب نمي‌تواند طبيعي باشد. چند چيز مسلم است: بروز تشنج در مراسم و افتادن خانم سحابي و ايست قلبي ايشان. به گمانم، هدف تحريک مردم و ايجاد تشنجات خياباني است؛ پروژه‌اي که در ماه‌هاي اخير به شدت دنبال مي‌شد ولي تاکنون موفق نبود. طبيعي است در اين فضاي نابسامان و آلوده، اين اقدام بايد با دقت مورد توجه قرار گيرد. مهم نيست که قاتل يا قاتلين چه کساني بودند، مهم کانوني است که اين فاجعه را طراحي کرد و رقم زد؛ فاجعه‌اي که بي‌شباهت به قتل مظلومانه مرحوم داريوش فروهر و همسرش، خانم پروانه اسکندري، نيست.

مهندس سحابي را از سال‌هاي 1352-1353 مي‌شناسم. در زندان عادلآباد شيراز زنداني بودم و مهندس از سرشناس‌ترين و محترم‌ترين زندانيان بند سياسي. ده يا پانزده سال محکوميت داشت. مدتي بعد دوره تاريخ معاصر ايران را با ايشان آغاز کرده و به پايان بردم. روزي يک ساعت در هواخوري کوچک بند چهار (سياسي) قدم مي‌زديم و برايم تاريخ ايران را مي‌گفت؛ از مشروطه تا زمان معاصر و تاريخ نهضت ملّي شدن صنعت نفت و نيز تاريخ نهضت آزادي ايران را. انساني بزرگ بود: فرهيخته، باوقار، متين، معتدل و متدين. پس از انقلاب تنها دو بار تصادفاً ايشان را ديدم. يکي در دفتر شرکت سهامي انتشار (نزديک ميدان بهارستان) که براي خريد کتاب رفته بودم و بار ديگر در خيابان شريعتي، نزديک ميرداماد، که باز براي خريد رفته بودم.

مهندس سحابي از چهره‌هاي مؤثر انقلاب در سال 1357 بود و پس از انقلاب از مديران برجسته نظام جديد. معهذا، در سال‌هاي پسين در حقش جفايي بزرگ شد. هماره اين احترام خود به مهندس و ميهن‌دوستي او را در هر جمع بيان مي‌کردم و هماره تکيه کلامم اين بود که اگر در سال‌هاي پس از انقلاب مديريت سازمان برنامه را به مهندس سحابي سپرده بودند وضع‌مان اينگونه نبود. انسان‌هايي پاک و شريف و متخصص و متدين چون سحابي برکنار شدند و کار به جواناني سپرده شد که «بي ريش» به آمريکا رفته و در زمان انقلاب «با ريش» بازگشتند و کارها را قبضه کردند. اين «جوانان با ريش و بي‌ريشه» مجري طابق النعل بالنعل برنامه‌ها و سياست‌هاي «بانک جهاني» و «صندوق بين‌المللي پول» شدند و ميان انديشه و عملکردشان با انديشه و عملکرد تکنوکرات‌هاي دوران پهلوي تفاوتي نبود.

حادثه امروز را به شدت محکوم مي‌کنم. اميدوارم مقامات سياسي و قضايي و امنيتي با دقت و تعهد و دلسوزي برخاسته از تعلق به سرنوشت ايران حادثه مرموز فوق را پيگيري کنند. اين ماجرا، به سان «قتل‌هاي زنجيره‌اي»، مي‌تواند سرآغاز حوادثي ديگر باشد که نيمه دوّم خرداد را پرحادثه و سرنوشت‌ساز خواهد کرد. به هوش باشيم و در دام صيادان زيرک و بي‌رحم اسير نشويم.

نظرات:

ساعت 7:44 بعد از ظهر: اين کامنت لحظاتي پيش در فيسبوکم گذارده شد و به دليل اهميت آن را در ابتداي نظرات ذکر مي‌کنم:

نت کارشناس: خبر مهم

از چند نفر اشخاص معتبر و صاحب نام و علماي غير سياسي با يکي دو واسطه شنيدم که گفته‌اند در اين چند روز دعا کنيد تا بلايي بگذرد. استاد محمدرضا حکيمي سفارش به خواندن زيارت آل ياسين کرده و قرآن زياد. نوع بلا را نگفته‌اند که چيست... همين الان يکي از دوستان مطلع تماس گرفت و گفت احمدي نژاد به نزديکانش گفته اين چند روزه کنار من باشيد تا شهيد شويد، هر کسي پيش من باشد شهيد مي‌شود و تقريباً کارهايش را تعطيل کرده است. پريروز نيز به هيئت دولت نرفته و ديروز هم کنفرانس خبري را لغو کرده. از مشايي هيچ خبري نيست. معلوم نيست چه حوادثي رخ مي‌دهد. و معلوم نيست اين وحشت چگونه ايجاد شده. قصد من از انتشار اين مسئله اطلاع رساني است و قصد ايجاد يا گسترش وحشت ندارم. شخصاً از دفتر حضرت آيت‌الله امجد سئوال کردم و منتظر جوابم. از دفتر ايشان گفتند که خيلي‌ها زنگ زده و منتظر جواب هستند.

يادداشت کورش علياني:

در رابطه با فضاي بهت آلود کنوني، آقاي کورش علياني، نويسنده و محقق عزيز و ارجمند، در گوگل ريدر يادداشت کوتاهي نوشته‌اند که با کسب اجازه از ايشان درج مي‌کنم.

ماجراي امروز و دنباله‌هاي احتماليش [+]

اگر ماجراي تهديد آن مردک بي‌همه‌چيز درست باشد، چند نکته را بايد در نظر داشته باشيم:‏

‏1. ما با عده‌اي اندک اما قوي طرف هستيم که هدفشان ايجاد درگيري‌هاي شديد و خونين، جنگ داخلي، اسقاط نظام و حتي تجزيه‌ ايران است. همراهي با اين گروه و خواست‌هايشان در هيچ مقطع و تا هيچ‌چا به نفع هيچ کس نيست.‏

‏2. ماجراي امروز صبح اگر آغاز اين تلاش‌هاي التهاب‌ساز و نابودکننده باشد، بايد منتظر ضربه‌هاي نامنظم، متوالي و غيرقابل پيش‌بيني ديگري نيز باشيم. آن‌ها دنبال آشوب عمومي هستند و طبيعي است که به هر گروهي ضربه‌اي بزنند، به معترضان، به اقوام مختلف، به مرزنشينان، به اهل سنت، به اقليت‌هاي ديني، به ثروتمندان، به فقيران، به هر گروهي ضربه‌اي عجيب و گيج‌کننده.‏

‏3. مراسم اين چند روز آينده بهشت زهرا از جاهايي است که شايد هدف بگيرند. اگر چون‌اين شود داغ‌ديدگان ا‌مروز و داغ‌ديدگان آن روز، رو در روي هم خواهند ايستاد، بي اين که بدانند چه کسي چون‌اين مي‌خواهد.‏

‏4. بايد از ترس بي جا، خوش‌بيني بي‌جا، احساسات بي جا و مخرب پرهيز کنيم و اين يعني براي ما که تمام عمر با «من ديگه حاليم نيس» و «من ديگه اين يکيو کوتا نميام» زندگي کرده‌ايم و به هر ابلهي اجازه مي‌دهيم با يک جمله‌ «اي بي‌غيرت. غيرتت هم‌اين بود؟» آتشمان بزند و به جان هر که مي‌خواهد بيندازد، الان موقعيت بسيار سختي پيش آمده است.‏

ساير نظرات:

محسن حاجي کريمي: من آغاز سناريو را بي دليل در لايه‌هاي بالاتر جستجو مي‌کردم. نگو (به قول دوست مشترکمان) «يک آجر از آن پائين‌ها بر مي‌دارند و برجي را فرو مي‌ريزانند.»

مسعود ط...: پسر ايشون که دخالت کسي رو در فوت ايشون رد کرده.

سمانه حاجعلي: :((((

شهبازي: ماجرا را به گونه‌اي طراحي کردند که هم نتوان فرد خاصي را متهم کرد و هم به سرعت مسئله قتل به‌وسيله پنجه بوکس را تبليغ مي‌کنند براي ايجاد التهاب.

مسلم است که برنامه ريزي بوده. در اين فضا طبيعي نيست. مسلمات را نوشتم: تشنج در مراسم که منجر به ايست قلبي شده. بيش از اين روشن نيست برايم.

دنياگذر: متاسفم از اين آشفته بازاري که هر روز خبري بدتر از آن مي‌شنويم. طمع و ميل به قدرت ايران را ويران کرده.

شهبازي: فقط ميل به قدرت نيست. قدرت‌طلبي‌ها صرفاً بستري است که از آن استفاده مي‌شود براي ويران کردن ايران.

سيد هادي...: به هر حال خيلي سبعيت مي‌خواهد که نگذارند کسي جنازه پدرش را با آرامش دفن کند.

احمد ک...: آيا هنوز هم روي يزيد سفيد نشده است؟ ما منتظر منتقم فاطمه هستيم.

محمدحسن سليماني: انالله و انا اليه راجعون. خداوند چتر صبر و تحمل خويش را بر دل شکسته خاندان عزيز سحابي به ويژه همسر گرانقدر مرحوم مهندس سحابي بگستراند که امروز از پس هجرت ديروز، دلشان بر مصيبتي ديگر به درد نشست.که تاب بياورند اين دو مصيبت سخت و جانسوز را.

امير و...: انسان‌هاي بزرگ آزمايش‌هاي بزرگ دارند.

احسان ا...: شما با کارآگاه درک نسبتي نداريد؟ چرا از هر جرياني سوءاستفاده مي‌کنيد تا افکار عمومي متشنج نشان بديد؟ يکي از دوستانتون مي‌گفت خودم درتشييع جنازه ديدم با پنجه بوکس ايشان را به شهادت رساندند. بابا بس کنيد!!! پسر مرحوم هاله سبحاني مي‌گه مادرم بر اثر حمله قلبي به رحمت خدا رفتند.

شهبازي: آقا احسان نفهميدم؟ من که پنجه بوکس را رد کردم و خيلي دقيق نوشتم؟ کدام دوستم گفته؟

هاجر هما...: مصاحبه ديروز هاله و گفتن خاطراتي از پدر،‌ مخصوصاً جريان کوي دانشگاه، و اين که مهندس رفته بودن و به دانشجوها گفته بودن که خواست‌هاتون رو بنويسين اما خشونت نکنين اينا منتظرن که بريزن بزننتون، درست مثل طعنه تلخي مي‌مونه بر اين دسيسه.

مقداد وا...: سكوت ما باعث شده كه امروز با اتفاقاتي روبرو شيم که قابل جبران نباشد. آينده درباره نسل ما چه خواهد گفت؟ فقط نشستيم و تو دنياي مجازي قد علم كرديم.

دنياگذر: به قول پسر هاله برخي اغراق کرده‌اند در خبر. اما چقدر مگر مهم است. مهم اين است که هاله هم رفت.

مهريار پرشين: حس مي‌کنم اين جريان نيمه خرداد بويي شبيه بوي انفجار حرم امام رضا در دهه 70 شمسي رو داره. هر اتفاق کوچک و بزرگي در مراسم ارتحال امام خميني مي‌تونه يک موج از اتفاقات بعدي درست کنه.

هاجر هما...: نکته اينجاست که کشتن هاله کار پيچيده‌اي هم نبوده. همون باري که توي ميدان بهارستان هاله رو گرفته بودن با باتون سرش رو شکسته بودند. توي خبرها هم اومد که هاله بيماري قند شديد داشته. ضربه‌هايي که در ظاهر که کاري هم نيستند مي‌تونه به راحتي باعث خونريزي داخلي بشه.

بهنام هاش...: آقاي شهبازي، شما با ظرافت خاصي سعي در مبرا کردن حکومت داريد. در حالي که اگر اجازه مراسم تشييع داده مي‌شد و امنيت مراسم تأمين مي‌شد، اصلاً جايي براي اين فرضيه‌ها و تئوري‌هاي شما باقي نمي‌ماند.

شهبازي: جناب بهنام هاش... معلومه که نبايد به مراسم حمله مي‌شد. ولي مسئله فراتر و عميق‌تر از اين حرف‌هاست. اين مفهوم «حکومت» خيلي کلي‌يه. آدمايي به کار مي‌برند که شناختي از ساختار سياسي و پيچيدگي‌هاي سياست ايران ندارند. حتي براي تفسير مسائل آمريکا و انگليس هم خيلي کلي و مبهمه. مثلاً، حکومت آمريکا مي‌خواد خاورميانه جديد درست کنه. کي مي‌خواد؟ کدام کانون؟ چرا؟ مگه حکومت آمريکا يک دسته؟

بهنام هاش...: منظور من مشخصاً آن بخشي از حکومت است که تحت فرمان [...] است.

سمانه حاجعلي: خيلي فرقي بين پنجه بوكس و سكته قلبي بر اثر فشار رواني به يك آدم عزادار نيست. آقايون داغ ببينند تا باورشون بشه هردوش قتله. قتل.

شهبازي: کاملاً درسته. اين بلا را چند بار مي‌خواستند سر خودم بيارند. ريختن به خانه با آن وضع با توجه به سابقه بيماري و ايست قلبي من مي‌توانست منجر به سنکوپ بشه. پس سناريوي کشتن آدم خيلي به پنجه بوکس نياز نداره که آثار بر جا بذاره و در پزشکي قانوني معلوم بشه.

اسماعيل رائين، محقق و نويسنده کتاب فراماسونري، همينجوري کشته شد. رفت انتشارات اميرکبير حق‌التأليف کتابش را بگيره که نمي‌دادند. در تابلوي اعلانات اعلاميه‌اي زده بودند شبيه اسناد کتاب رائين که بعضي متوليان انقلاب فراماسون هستند. مردم جمع شده بودن. اوائل انقلاب بود و همه تعصب شديد روي اسامي امام و ديگران داشتند. ريختند روي سر رائين و فحاشي که کار تو است. رائين ايست قلبي کرد و مرد. همين. اگر فردا همين اتفاق براي من بيفته مي‌گن سابقه بيماري قلبي داشت و مرگش طبيعي بود. نمي‌گن آنقدر اعصابش را بهم ريختيم که فشارش رفت بالا و مرد.

صحرا ص...: من فکر مي‌کنم اگر هيچ کدوم از ماجراهاي اخير مشائي اتفاق نمي‌افتاد باز در مراسم تشييع و تدفين آقاي سحابي شلوغ بازي مي‌شد در راستاي مسائل مربوط به "فتنه 88" و برخورد با جنبش سبز.

بابک رمض...: روزهايي در راهه كه معناي واقعي"فتنه" رو همگي درك خواهيم كرد.

مهريار پرشين: يک حس بدي نسبت به مراسم ارتحال امسال دارم. اين ترس وقتي يادم مي‌افته که مشايي و بقايي و احمدي نژاد سابقه امنيتي دارند و تکنيک‌هاي اطلاعاتي رو بلدند بيش‌تر مي‌شه.

حميد هم..: به مناسبت درگذشت خانم هاله سحابي. [+]

امين کا...: ديشب فيلمي از آقاي سحابي ديدم. جمله‌اي گفت که خيلي قابل فکر بود: درجواب سئوال خبرنگار که پرسيده بودن علت برخورد حکومت با شما چيست، گفتن: در سيستم‌هاي اقتدارگرا خطر اصلي رو دشمن واقعي نمي‌بينن و خطر اصلي رقباشون به حساب ميارن و سيستم ما رو رقيب مي‌دونه و اين که ما به حکومت اسلامي اعتقاد داريم درصورتي که سيستم به حکومت قشر روحاني معتقده.

هاجر هما...: حالا اين که اين کار برنامه‌ريزي شده است براي هدف کشتن اين افراد يا اين که هدف شلوغ کردنه و بر حسب اتفاق در بعضي موارد باعث مرگ هم شده رو نمي‌شه به اين راحتي با قطعيت گفت. اين نوشته رو بخونيد از طرف يک شايد عيني موثقه. [+]

مسعود طا...: خدا نکنه آقاي شهبازي، شما چرا قاطي مي‌کني برادر من. اگه آدم ها مي‌ميرن ديگه اگه دليلش قتل باشه خيلي بده، آذار و اذيت بده و... ولي هيچ کس نمي‌گه اين جناب عزرائيل بالاخره... بله ديگه.

شهبازي: آقا مسعود. من خيلي دقيق نوشتم. با يه شاهد هم صحبت کردم که موثقه. مسلمات اينه: تشنج در مراسم و افتادن خانم سحابي. با سابقه بيماري قند معلومه که استرس از حدي بالا بره مي‌ميره. نيازي به پنجه بوکس و زدن نبوده. مثال رائين را هم ذکر کردم که نمونه مهمي يه. عرض هم کردم که اين برنامه را من خودم تجربه کرده‌ام. ايجاد استرس که طرف ايست قلبي کنه با توجه به سوابق بيماريش. بهرحال، اين مرگ عادي نيست و پروژه است. قاطي هم نکردم و دقيق مي‌گم.

مسعود طا...: من نگاه شما رو کامل درک مي‌کنم. منظور از قاطي کردن "ناراحت شدن" بود. بهرحال وقتي در فضاي سياسي وارد مي‌شيد همه اين مسائل وجود داره و خود حضرتعالي بهترين مثال هستيد. با اين که جنبش سبزي نيستم شما رو از معدود سبزهاي منطقي مي‌شناسم و از مشکلاتي که براتون به وجود آمده ناراحتم.

شهبازي: آقا مسعود. بنده «سبز» نيستم. هيچوقت هم مقيد به يک جريان سياسي نبودم که تجربه به من آموخته تصلب بدترين شکل بردگي فکري است.

مسعود طا...: خيلي خوشحالم که اين طور فکر مي‌کنيد. عذرخواهي مي‌کنم و همين روحيه حضرتعالي شما رو از ديگران متمايز کرده. کسي منکر کج‌روي و تندروي و خيلي مسائل ديگه نيست. متأسفانه اين‌ها وجود داره و بازي هم اشکنک. حضرت حسين بن علي (ع) در اين گونه مسائل قرباني شد الي... اما شما حسب وظيفه آمدي، برخي هم حسب وظيفه با شما درافتادن. خوب همينه ديگه. به قولي بازي اشکنک داره ديگه. همين حضراتي که آمدن تشييع جنازه فرصت پيدا کنن راهپيمايي هم راه ميندازن مثل بزن و بشکن بعد انتخابات.

سمانه حاجعلي: مقاله جالب فواد صادقي. [+]

مقداد وا...: [نوشته ايد:] «اميدوارم مقامات سياسي و قضايي و امنيتي با دقت و تعهد و دلسوزي برخاسته از تعلق به سرنوشت ايران حادثه مرموز فوق را پيگيري کنند.» آقاي شهبازي، كي تو اين مملكت سيستم قضايي عدالت رو اجرا كرده كه اين دفعه دوّم باشه. همچين مطلبي رو بيان كردي كه دو تناقض درش وجود داره: از يكسو خواستار محاكمه خرابكارها هستيد از طريق دستگاه قضايي كه خودش نقش بزرگي در فوت خانم سحابي داشته و از يك انتظار كليد خوردن حوادث در نيمه خرداد. آقاي شهبازي، حوادث نيمه خرداد از خيلي وقت [پيش] آغاز شده. درگيري حكوت با حاميانش از يكسو و حوادث تلخ و ناگوار از دست دادن سه عزيز طي يك هفته.

مهريار پرشين: هر جرياني که اين بلا رو سر هاله سحابي آورده کاملاً واقف بوده که ايران ديگه تحمل اين همه اتفاقات پشت سر هم و نابودکننده اجتماعي رو نداره و از روي برنامه و عمداً اين کار انجام شده.

آرش اشکان: «جرس» داره داغ مي‌کنه اوضاع رو.

امين کا...: جناب شهبازي، به‌نظر من برنامه‌ريزي شده بود جهت بهم ريختن مراسم و ايجاد مزاحمت نه اين که قتل مرحوم خانم هاله سحابي؛ زيرا با احترامي که براي مرحوم سحابي قائل هستم ايشون قابليت ايجاد موج در جامعه جهت حرکت‌هاي خياباني رو نداشتن.

شهبازي: مگر مرحوم داريوش فروهر امکان ايجاد موج داشت؟ چرا او و خانمش را با آن وضع واقعاً شبيه به مناسک شيطاني قصابي کردند؟ مگر مرحوم مجيد شريف رهبر يک جريان بزرگ بود؟ در خانه نشسته و ترجمه مي‌کرد و هفته اي يک بار هم بيرون نمي‌آمد.

آرش اشکان: «خودنويس» هنوز چيزي در اين باب ننوشته. «جرس» شلوغش کرد. [+] برخي از فعالان ملي مذهبي حاضر در مراسم، ازجمله دکتر حبيب الله پيمان و مهندس حميد احراري، توسط مأموران امنيتي بازداشت و به مکان نامعلومي منتقل شده‌اند. هنوز خبري از آزادي يا ادامه بازداشت افراد بازداشت شده نيست. [+]

فرزاد گرين: همين؟؟؟؟ کشتنش و تسليت و آرزوي بهروزي؟؟؟؟؟؟؟ واقعاً که من نمي‌فهمم اين بي‌غيرتي و بي‌رگي از کدوم مکتب به ما به ارث رسيده.

آرش اشکان: جناب شهبازي، فکر نمي‌کنم بتوانيد جو را تلطيف کنيد. گفتم که زرنگ‌تر از اين حرف‌ها هستند. منتظر حوادث اين چنين بودم.

فرزاد گرين: آقاي اشکان. نيازي به تلطيف نيست. گهي که [...] به اين مملکت زدند تلطيف‌پذير نيست. حداقل اگه نمي‌توني آزاده باشي يه کم انسان باش.

آرش اشکان: چه ربطي به انسانيت داره؟ هيچ کس از مرگ کسي آن هم به اين شکل خوشحال نمي‌شود. ولي هر بار احساسات را جايگزين عقل کرديم ضرر کرديم.

مقداد وا...: مطمئن باشيد كه اين برنامه‌ها از پيش تعيين و برنامه‌ريزي شده است. شايد طرح كشتن خانم سحابي برنامه‌ريزي نبوده ولي از قبل قرار بوده كه با ايجاد تشنج و درگيري فعالين ملي مذهبي رو دستگير و بازداشت كنند و با برنامه پيش روند كه در اين حين استرس ناشي از وحشي‌گري باعث شده خانم سحابي فوت كنن و حكومت از اين بابت بايد جوابگو باشه و پاسخگوي عملكرد احمقانه و وحشيانه خودش باشه.

شهبازي: اين جانورهايي که من مي‌شناسم يقين دارم با دقت طراحي کردند و حتي سوابق پزشکي خانم سحابي را هم مطالعه کردند و طوري طراحي و عمل کردند که حتماً ايست قلبي کنه.

فرزاد گرين: آقاي مسعود طا... شماها شرف دارين؟ اين منطق [...] که بازي اشکنک داره منطق يزيد بود که البته جمهوري اسلامي کاري کرد که بايد به يزيد درود فرستاد.

آرش اشکان: روزهاي جمعه تا يکشنبه به ظاهر تعطيل است ولي از نظر کار رسانه اي اخبار فراوان.

فرزاد گرين: اين اسمش وجدان داشتنه نه احساسي رفتار کردن. به کجا داريم مي‌رسيم ما؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

کورش علياني: آقاي فرزاد، تلاش شما براي ايجاد درگيري قابل ستايش است. من کتاب پليسي و جاسوسي زياد مي‌خوانم. امروز يک کتاب خواندم که در يک درگيري بزرگ، يه عده‌ خيلي پست و کوچک، يک آدم مهم رو با لباس مخالفانش به طرز فجيعي کشتند، بعد خودشون لباس سمت مقابل رو پوشيدند و همه رو به انتقام تشويق کردند، در نهايت تونستند از بهم زدن اوضاع همه رو نابود و حذف کنند. داستان بود البته. روزتون خوش.

محسن حاجي کريمي: کورش جان، چرا راه دور. مگر معاويه با عثمان جز اين کرد؟

آرش اشکان: احمدي نژاد ثابت کرده از آب گل‌آلود ماهي مي‌گيره. حالا هر کس آب رو گل‌آلود کنه به نفع احمدي نژاده.

مهريار پرشين: شهادت خانم سحابي من رو ياد شهادت علي حبيبي موسوي، خواهرزاده مهندس موسوي، در عاشورا انداخت. گويي با شهادت آن عزيز به هدف نرسيده‌اند و با تلاشي ديگر در راستاي هدف شوم خود دختر مرحوم سحابي رو مخصوصاً در تشييع جنازه براي تأثير بيش‌تر به شهادت رسوندن.

مهدي صاد...: جناب شهبازي، از تحليل عالمانه شما ممنونم. به نظر من اين اتفاق اينرسي و توان لازم براي كليد زدن رويدادهايي نظير رويدادهاي بعد از انتخابات رو نداره. به‌ويژه اين كه با توجه به آنچه در فضاي رسانه‌اي گفته مي‌شه براي خرداد ماه برنامه‌هاي زيادي از طرف جناح مشايي تدارك شده.

مهريار پرشين: با تمام علاقه‌اي که به جمهوري اسلامي دارم اما اگر تمام گذشته رو فراموش کنيم جناياتي که در اين دو سال بعد از انتخابات شد (کشتارها، حبس‌هاي طولاني، دادگاه‌هاي فرمايشي، کوي دانشگاه، کهريزک...) براي بدنام شدن يک حکومت در تاريخ کافي است! حيف...

فرزاد گرين: خدا به عاقبت‌تون رحم کنه و اميدوارم اون دنيا هم همين جواب‌ها رو بتونين به خدا بدين. هميشه فکر مي‌کردم لشکريان معاويه چه شکلي عمل مي‌کردن. الان امثال شما ماله‌کش‌هاي جنايت‌هاي حيواني اين نظام رو که مي‌بينم به جواب سئوالم مي‌رسم. داستان علي و زن يهودي رو فقط مي‌شنويد. داستان آزادگي حسين رو فقط براي گريه و ثواب بردن مي‌شنويد. فقط مي‌شنويد و مي‌شنويد و مي‌شنويد.

کورش علياني: آقاي فرزاد، من جاي شما بودم با اسم ديگر و روش‌هاي پوشيده‌تري به کارم ادامه مي‌دادم. همه‌ ما از قتل بيزاريم و از قتل اين انسان شريف و مظلوم بيش از هر قتل مشابهي. اما متأسفانه اين دليل نمي‌شود که پشت پرچم شما کمر به نابودي کشور ببنديم. اگر بنا است بر سر اداره کشور بحثي کنيم، اوّل بايد کشور را حفظ کنيم. دوباره عرض مي‌کنم: روزتان خوش.

مهريار پرشين: فرزاد جان، کامنت‌هاي قشنگت حيفه که با توهين خراب بشه! همان آرام حرف زدن حقانيت ما رو در بر داره. نيازي به توهين نداريم! ديپلماسي ايراني: گزارش‌ها حاکي از آن است که جلسه مجلس اسرائيل به منظور بررسي پرونده شرکت برادران افر و ارتباط با ايران بدون اعلام دليل متوقف شده است.

آرش اشکان: من براي مقايسه متن خبر «کلمه» و «جرس» رو مي‌گذارم، خود دوستان قضاوت کنند:

کلمه: هاله سحابي به پدر پيوست. يکي از مأموران به شدت عکسي از مهندس سحابي را که هاله سحابي به سينه خود مي فشرد کشيد و بر اثر مقاومت هاله بر زمين افتاد و ديگر بلند نشد. [...] سايت ميزان نيوز، وابسته به ملي– مذهبي‌ها، نيز به نقل از يک شاهد حاضر در مراسم اين واقعه را اينگونه روايت کرد: يکي از مأموران به شدت عکسي از مهندس سحابي را، که هاله سحابي به سينه خود مي فشرد، کشيد و بر اثر مقاومت هاله بر زمين افتاد. يحيي شامخي، فرزند هاله سحابي، در مصاحبه با ميزان خبر گفت: موقعي که پيکر مهندس را براي تشييع بيرون آورديم مأموران جلوگيري کردند و اجازه تشييع ندادند جر و بحث شديد شد و فضا متشنج بود. خيلي اذيت کردند و بالاخره جنازه را به زور کشيدند و بردند. نوه مهندس سحابي افزود: جنازه را که به زور کشيدند مادرم افتاد. بيهوش بود، تا دکتر به ما گفت ايست قلبي کرده است. [...]

تيتر اخبار جرس: خبرهاي جديد جرس از شهادت هاله سحابي و بازداشت تشييع کنندگان. هاله سحابي بر اثر ضربه به شکم و ريه به شهادت رسيد- فريدون سحابي. تحريف حقيقت شهادت هاله سحابي- تلاش رسانه‌هاي حکومت... هاله سحابي به شهادت رسيد- در اثر ضرب و شتم نيروهاي امنيتي جمهوري اسلامي. عموي هاله سحابي علت درگذشت هاله را ضربه به شکم و ريه و نهايتاً ايست قلبي عنوان کرد... يحيي، پسر هاله سحابي، در مصاحبه‌اي اعلام کرده بود که درگذشت مادرش بر اثر ضرب و شتم نبوده و علت فوت ايست قلبي هاله خانم بوده است. فريدون سحابي عموي هاله تأکيد کرد که اينطور نيست و ضرب و شتم در منتهي درجه بوده است و نيروهاي امنيتي در منتهي درجه سختي و بيرحمي و نامردي نسبت به هاله کردند... منابع خبري موثق جرس از تهران و لواسان تأکيد مي‌کنند و گواهي مي‌دهند که هاله سحابي و شماري ديگر از حاضران در مراسم تشييع و تدفين مهندس سحابي مورد خشونت شديد و ضرب و شتم نيروهاي امنيتي جمهوري اسلامي قرار گرفته‌اند...

زهرا هب: تحليل فؤاد صادقي هم جالب بود. [+]

حامد تاج: درود استاد، آيا شما پروژه اغتشاشات هوسبازانه جريان انحرافي رو با گرامي‌داشت حماسه‌هاي مردمي در سال 88 و 89 در ماه خرداد پروژه‌اي يک‌پارچه مي‌بينيد؟ مثلاً اعتراضات احتمالي مردم در 22 خرداد يا 25 خرداد امسال رو پروژه مشايي و باند رسانه‌اي متعلق به آنان؟

پرسش دوّم: فرموديد سبز نيستيد. جسارتاً اين فرمايش بار معنايي نداره نه براي آنان که مي‌گويند سبز هستند نه آنان که نيستند؛ به اين دليل که سبز بودن يا نبودن يک عقبه اجتماعي داره و مجموعه وسيعي از معاني اجتماعي سياسي اقتصادي و غيره رو مي‌تونه در بر بگيره. آيا جريان اعتراضات مردمي در خاورميانه منافاتي با جريان اعتراضي مردمي ايران که به طور ويژه در دو سال اخير بروز کرد و کمي و تأکيد مي‌کنم کمي هم به خشونت کشيده شد داره؟ اين که به قول دکتر سروش، شير مردم بيدار شده و به اين راحتي‌ها ديگه به خواب نميره، تغيير اسم تغيير ماهيت ايجاد نمي‌کنه، حالا به اين شير از خواب خفته بگيم سبز يا زرد يا اصلاً اسمي برايش نگذاريم، آيا شما با اين جريان مخالفيد يا موافق؟ يعني نفس اعتراض رو به شکل اجتماعي و هدايت شده مفيد مي‌دونيد يا غيرمفيد؟ و اگر دلائل روشنگرانه‌تون رو هم مطرح کنيد ممنون خواهم شد. ممنون مي‌شم جسارت من رو ببخشيد و ديدگاه‌تون رو روشن بيان فرمائيد. با سپاس و ارادت.

شهبازي: من زنجيره حوادث از انتخابات دهم تا امروز را پيوسته مي‌دانم. يک نقشه است که با جنجال انتخابات آغاز شد و به انشقاق در جامعه و حذف نيروهاي اصيل انقلاب انجاميد و امروز هم تداوم دارد تا به فرجامي که طراحي کرده‌اند برسد. اين ميان قطعاً شکست و بهم ريختن نقشه و فراز و نشيب هم بوده و شايد همه چيز دقيقاً طبق نقشه نبوده ولي کليات يک سناريو است با هدف فروپاشي نه فقط جمهوري اسلامي بلکه ايران.

در مورد سئوال دوّم، عقايد و مواضع بنده روشن است. هيچگاه از اين واژه "سبز" استفاده نکردم به دلايلي که احساس کردم بوي سکتاريسم مي‌دهد. از خاتمي در دو خرداد حمايت کردم ولي دو خردادي نخواندم خود را و شديدترين نقدها را بر جبهه مشارکت و برخي عملکردها نوشتم يا گفتم. انسان آزاد باشد و مستقل از نظر فکري بهتر است. از حق دفاع مي‌کنم هر جا باشد.

حامد تاج: درود مجدد استاد و سپاس. بنده هم با فرمايش شما کاملاً موافقم که مهم انديشه و ديدگاه و نظر است نه ليبل و برچسب و مسلمه در يک سيستم و مجموعه گسترده از ديدگاه‌ها با مجموعه‌اي موافق و مجموعه‌اي مخالف باشيم.

آرش اشکان: مشاييه سعي مي‌کند از جنبش سبز سوء استفاده کند. کساني هم مثل اکبر گنجي به مشاييه علاقه دارند.

مهريار پرشين: خبرگزاري فارس: جبهه اپوزسيون و ضد انقلاب از مدت‌ها قبل بوي فوت احتمالي هاله سحابي را با توجه به بيماري ديابت شديد او و شوك‌هاي وارد شده به وي كه ناشي از وضعيت مرحوم سحابي بود را استشمام كرده بودند و احتمال درگذشت او را قريب به وقوع مي‌دانستند و لذا از چند سال قبل منتظر چنين روزي بودند تا باز هم در توطئه‌اي ديگر از فوت طبيعي مرحوم هاله سحابي عليه جمهوري اسلامي ايران استفاده كنند.

سمانه حاجعلي: جهان نيوز، يکي ديگر از پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني اقتدارگرايان، خبر داد: دختر عزت‌الله سحابي صبح امروز و پيش از تشييع جنازه پدرش به دليل ايست قلبي درگذشت. اين درحالي است که برخي سايت‌هاي ضد انقلاب در خبر کذبي نوشتند که وي در درگيري‌هاي خياباني کشته شده است. در همين رابطه پسر هاله سحابي در صفحه فيسبوک خود نوشت که مرگ مادرش بر اثر ايست قلبي بوده و "سکته" کرده است.

جهان نيوز توضيح نمي‌دهد که پسر هاله سحابي چگونه در اوج شوک ناشي از درگذشت هولناک مادر پاي کامپيوتر نشسته و در صفحه فيسبوک خود خبر از «سکته» مادر داده است.

مهريار پرشين: «آينده نيوز: احمدي نژاد در مراسم شب 14خرداد سخنراني خواهد کرد.» احمدي نژاد در اين مراسم با لجن‌پراکني ديگري هسته داغ حوادث نيمه خرداد را کليد خواهد زد!

حميدرضا علاقه بند: بي بي سي فارسي تيتر زده: هاله سحابي در گذشت. [+] چقدر بي بي سي با خبرگزاري فارس هماهنگه. «استدلال رأي اضطراري به احمدي‌نژاد.» [+]

مهريار پرشين: گزارش موثق از مراسم صبح امروز: يک دفعه يکي از ماموران نيروي انتظامي به سمت خانم سحابي، که از صبح در سکوت و آرامش فقط اين اتفاقات را نگاه مي کرد، رفت و با خشونت عکس پدرش را از دستش کشيد و آن را پاره کرد. در اين لحظه خانم سحابي هم بدون يک کلمه حرف يقه مأمور جوان را گرفت، اما در همان لحظه تشنج و بعد هم غش کرد. [...]

حميدرضا علاقه بند: تيتر يک سايت «هفت صبح» متعلق به باند مشايي: «مؤمنين براي رفع بلا شب جمعه 12 خرداد دست به دعا برمي دارند.» [+]

پوريا گمنام: آقاي علاقه بند. يعني آماده 7 صبح يکشنبه باشيم و به تماشا بنشينيم: 7 صبح، 1شنبه، تماشانيوز :-O

آخرين خبر تماشانيوز در اين وسط در خصوص زلزله خيلي جالبه.

شهبازي: عجيبه اين جوسازي سايت «هفت صبح» مشايي: «درخواست از مومنين براي دعا جهت رفع بلا. مؤمنين براي رفع بلا شب جمعه 12 خرداد دست به دعا بر مي‌دارند. به گزارش «هفت صبح»، انتشار اخبار ضدونقيض در مورد بروز تنش و آشوب در روزهاي آينده و احتمال بروز اتفاقات ناگوار، مومنين و مومنات شب جمعه 12 خرداد دست به دعا بر مي‌دارند. مؤمنين در اين شب از خداوند طلب سلامتي براي اولياء حق و آرامش براي کشور در طي روزهاي آينده مي‌کنند.» [+] توجه فرماييد: تعبير "اولياء حق" به کار رفته. ياد تئوسوفيسم مي‌افتم. به کامنت‌هايم ذيل يادداشت قبل مراجعه فرماييد.

امين کا...: استاد، در اين که اين‌ها عاقل نيستند شکي نيست و واقعاً نمي‌دانم از کدام فرقه و مذهب يا گروه پيروي مي‌کنند. ولي فکر مي‌کنم که با فوت مرحوم سحابي موج موردنظر ايجاد نمي‌شود. ضمناً اين حرکات که در مراسم پدر آقاي موسوي هم شاهد بوديم نشئت گرفته از درون ملتهب و پريشان سيستم و همچنين متأسفانه استفاده از افراد بيمارمغز و مغرض درسيستم امنيتي هستش که با عقبه فکري وابسته به خارج از کشور هدايت مي‌شه و اهداف شومي که شما برخي از آن‌ها رو بيان کرديد که غايت آن تجزيه ايران هستش.

شهبازي: فکر مي‌کنم زنجيره‌اي از اتفاقات کليد خورده. مثل قتل فروهر.

رضا حسيني: مباحث بيش‌تر در تخيلات سير مي‌كنه. يه كم منطقي باشيد.

افشين پار...: به نظر بنده شايد اين موضوع طرح نبوده ولي طعمه خوبي براي موج سواريه.

پوريا گمنام: استاد، در خصوص انفجاري بزرگ چه فکر مي‌کنيد يا زلزله ساختگي؟ شايد به قول آقاي حسيني تخيل باشه اما کلاً يک زلزله به نفع مملکت هست: کمک‌هاي جهاني، بي‌خيال شدن مسئله ايران در جوامع جهاني. البته اين ساخته ذهن من نيست. بيش از دو سال هست که آقاي احمدي نژاد داره هشدار ميده [و] آيت‌الله خوشوقت (فکر مي‌کنم) تأييد کرده. ولي اين عکس «تماشانيوز» استثنايي هست. [+] ضمن اين که مي‌تونه دقيقاً زلزله حين مراسم در حرم امام رخ بده که همه هستند فقط رئيس جمهور سخنراني‌اش حذف شده! تازه احتمالاً هم نمي‌رسه که بره اونجا :) بعدش هم خوب مشخص هست. خداييش فکر نکنيد توهّم زدما :)

شهبازي: جناب پوريا. درباره هارپ چيزهايي خوانده‌ام. تخصص ندارم ولي فکر کنم واقعيت باشد. بعيد هم نيست.

سيد عمران ن...: به گمانم آن عده که الان دارند از فوت دختر آقاي سحابي بهره‌برداري سياسي کرده و از آب گل‌آلود ماهي صيد مي‌کنند (البته بيش‌تر شبيه به قورباغه است) بيش‌تر از همه در مظان اتهام باشند.

هب هبفا: اگر بپذيريم که فوت خانم سحابي حساب شده بود و يک توطئه، آن وقت اين سئوال به ذهن مي‌رسه که کار همون اغتشاش‌سازان تير 78 و خرداد 88 و غيره است يا کار تيم مشائي؟ پاسخ به اين سئوال مي‌تونه رابطه احتمالي اون‌ها با هم رو آشکار کنه.

شهبازي: خيلي تفاوتي نمي‌کنه. يک شبکه گسترده است که عمل مي‌کنه و تيم مشايي بخشي از اونه. تيم مشايي هم دو بخش است: يکي افرادي که سازمان يافته هستد. دوّم کساني که منفعت طلب‌اند و براي پول و پست و مقام جمع شده‌اند.

محمود احمدي: و اين منفعت طلب‌ها هستند که هرچند وقت يک بار تصفيه مي‌شوند.

مهريار پرشين: دعا جهت دفع بلا! مطمئن باشيد درگيري‌ها از همين امروز شروع مي‌شه. گويا مردم در حال حرکت به سمت خانه مرحوم هاله سحابي در گيشا هستند.

محمود احمدي: از مدت‌ها قبل احمدي نژاد شاکي روزنامه سلام بود.

مهريار پرشين: رسانه‌هاي خاص اقتدارگرا در حرکتي هماهنگ، همانند حرکتي که پس از فاش شدن قتلهاي زنجيره‌اي انجام دادند، در حال پخش شايعات مسخره و خبرهاي دروغ هستند. يادمه قتل‌ها رو به نيروهاي امنيتي اسرائيل و ترکيه وحتي کردهاي پ.ک.ک نسبت دادند.

حامد تاج: با احترام به نظرات دوستان، زلزله تعمدي و حوادث طبيعي نظير اون يا بحران‌هاي مشابه، همه اين‌ها رو بيش‌تر زائيده وهم مي‌دونم. تا زماني که تفکر و تعقل و مهندسي و تحليل و برنامه‌ريزي هست چه نيازي به سيل و طوفان و زلزله؟ ناسلامتي در قرون حاکميت تکنولوژي و علم زندگي مي‌کنيم :)

انصاري همداني: شديدا نگران کننده: هشدار سايت تماشانيوز نسبت به زلزله تهران. [+]

شهبازي: اين دو سايت، يکشبنه و تماشانيوز، مي‌خواهند پانيک ايجاد کنند. آيا فقط پانيک است يا حوادث ديگر هم هست؟

حميدرضا علاقه بند: بر اساس اطلاعيه ستاد سالگرد ارتحال امام (س): برنامه 14 خرداد 1390 فقط با دو سخنران: سيد حسن خميني و مقام معظم رهبري. [+] ناگفته‌هاي حضرت آيت‌الله نمازي درباره انحرافات و افشاگري‌هاي نماينده ولي‌فقيه درباره جريان انحرافي- سايت «سفير ولايت» از دسترس خارج شده. [+]

شهبازي: جناب حامد تاج. من در زمينه تکنولوژي هارپ تخصص ندارم. ولي اگر زلزله در اين روزها اتفاق افتاد بدانيد که هارپ بود. وگرنه بخشي از مردم مشايي را به امامت که هيچ به خدايي قبول مي‌کنند :) نمي‌دانم آن آقاي پروفسور ميرزايي يادتان است يا نه؟ همو که ورزشگاه ؟ (بلوار کشاورز) را مدت‌هاي مديد اشغال کرده بود و مي‌خواست رئيس جمهور شود و کلي رزمي کار مريدش بودند؟ در سفر هند در سال 1370 شنيدم ميرزايي هند است. از سفير ايران پرسيدم چه کار مي‌کند. گفت: هيچ. ادعاي خدايي کرده و کلي مريد دارد و با بنز و گارد و اسکورت و غيره تردد مي‌کند.

محمود احمدي: اخيراً طرفدارانش تبليغات هم مي‌کنند. پس اين که بعضي سايت‌ها مي‌گفتند در سوئد پيتزا مي‌فروشد دروغ بود.

حامد تاج: واقعي بودن پروژه هارپ و پروژه‌هايي نظير آن، از ديد يک فيزيک خوانده معمولي مثل حقير البته که محتمل ‏است. حتي پيش بيني زلزله هم محتمل است با شواهد و نظريه‌هايي که يکي از جالب‌ترين آن‌ها نظريه ابرهاي زلزله کار ‏دکتر ژونگائو شو مي‌باشد. ليکن ارتباط آن با جريانات سياسي و انجام آن توسط حضرات براي اينجانب بسيار دور از واقع مي‌‏نمايد. در همين قرن علم و تکنولوژي، ذهن‌خواني و خبر از آينده بسيار واقعي و ممکن‌تر است تا تسخير طبيعت به دست ‏سياسيوني که دانش کافي ندارند. براي بنده، آنقدر که با توانايي‌هاي ذهني، که جزو کرامات سطح پائين به حساب مي‌آيد، ‏مي‌توان خبر از آينده داد، پذيرفتني‌تر است تا مشايي و احمدي نژاد، که درس‌خوانده درست و حسابي هم نيستند، يک عده ‏نابغه سرسپرده سطح بالا را در يک مرکز فوق تصور با تجهيزات آنچناني اجير کرده باشند تا هارپ را اجرا کنند؛ صرف اينکه ‏اوضاع به اغتشاش و بحران و فلاکت همگاني کشيده شود.که چه بشود؟! :) آقاي مشايي يک روباه مکار است آشنا و مسلط ‏به رسانه و با شخصيت کاريزماتيک و حمايت‌هاي کورکورانه‌اي که احمدي نژاد مريدوار از او دارد آرزوهاي بسيار در سر ‏مي‌پروراند.‏

صحرا ص...: اين گروه مشايي چون بحث جن و کارهاي غيبي رو از مدت‌ها پيش مطرح کرده‌اند، با اين کار در ناخودآگاه مردم تأثير جدّي ميذارن و به راحتي مي‌تونن ترس و اضطراب ايجاد کنن. اما اين سئوال مطرحه که اگر فقط ترس و اضطراب باشه فايدش براي اونا چيه؟ اگر فرض کنيم که مشايي ديوونه نيست و حرفاش حساب شده هست چي گفته بود که يه اتفاقي ميافته که داغ دل بعضي‌ها خواهد شد؟ فقط اميدوارم که مردم دچار بدبختي ناجوري که بهش عادت ندارن نشن. بحث گروني و بي‌برنامگي براي مردم عادت شده ولي جنگ و خونريزي نه.

احسان سلطاني: آقاي شهبازي عزيز، اينطور که من نظرات را دنبال مي‌کنم مدام اين خط القا مي‌شود که عده‌اي سازمان يافته (تيم احمدي نژاد) در صددند تا وضعيت کشور را نابسامان کنند و به نارضايتي‌ها دامن بزنند. حال با خراب کردن وضع اقتصادي، ملتهب کردن فضاي امنيتي و... و عده‌اي هم مدام در تلاشند در اين بين بگويند که هر چه مصيبت و بدبختي در اين کشور است از اوّل انقلاب تاکنون به صورت سازمان يافته (مشخصاً آنطور که گفته مي‌شود مرتبط با خارج) است. در آن سال‌ها فضاي سياسي بسته شد، زندان‌ها مملو از زنداني سياسي شد. واقعه قتل‌ها اتفاق افتاد همه گفتند اين کار عده‌اي نفوذي بوده که سازمان يافته دست به اين اقدامات زدند. نارضايتي‌هايي هم پديد آمده است. مي‌بينيم مردم امروز براي تأمين مايحتاج اوليه خود هم با مشکل مواجهند باز هم عده‌اي مي‌گويند خوب، اين دولت احمدي نژاد بوده است که اين وضع را پديد آورده و آنطور هم که مشخص است اين‌ها هم شيطاني هستند هم منحرف هم مرتبط با خارج! مردم هم اعتراض نکنند چون خطر جنگ داخلي وجود دارد و کشور متلاشي مي‌شود! به نظر شما دستگاه‌هاي امنيتي که توان پيش‌بيني‌، پيشگيري و کنترل يک حادثه را نداشته باشند و اساساً رهبري [...] صلاحيت ادامه مسير را دارد؟ در اين که تيم احمدي نژاد سازمان يافته و مرتبط با برخي جريانات هستند، که در اين چند روز به کرات به آن پرداخته شده، شکي نيست اما هر مشکلي در مملکت وجود دارد تقصير اين تيم منحرف است و باقي پيغمبرزاده؟ مردم در اين ميان بايد چه کنند ؟ دست روي دست بگذارنند و سکوت کنند تا اين که آشوب داخلي پديد نيايد خوب است؟ يا اين که عليه احمدي نژاد اين تيم منحرف و شيطاني قيام کنند و رهبري را حفظ کنند تا کشور متلاشي نشود بهتر است؟ شما چه راه حلي پيشنهاد مي‌کنيد جناب شهبازي عزيز؟ مردم در اين نابساماني چه کار کنند بهتر است؟

شهبازي: جناب سلطاني. تخصص بنده همين است که ملاحظه مي‌فرمائيد. در کامنت‌ها مکرر ابعاد مختلف را گفته‌ام. قطعاً آشوب را تأييد نمي‌کنم و نگران نابودي کشورم هستم. مواضع قبلي بنده هم روشن است. در مسئله قتل‌هاي زنجيره اي هم قطعاً آن را کار يک شبکه نفوذي سازمان يافته مي‌دانم که قبلاً وجود داشته و الان هم وجود دارد.

ادامه بحث


Wednesday, June 08, 2011 : تاريخ آخرين ويرايش

 کليه حقوق مندرجات اين صفحه براي عبدالله شهبازي محفوظ است.

آدرس ايميل: abdollah.shahbazi@gmail.com

استفاده از مقالات با ذکر ماخذ مجاز است. چاپ مقالات به صورت کتاب ممنوع است.