موساد، نئوکان‌ها و ايران

جنگ جديد در خاورميانه يا رسوايي بزرگ در آمريکا؟

بحث آزاد در فيسبوک

قسمت دوّم

جنجال «توطئه ترور» عليه ايران

ساعت 10:15 بعدازظهر سه‌شنبه، 19 مهر 1390/ 11 اکتبر 2011

احسان ايراني: خبر فوري- يک ايراني در آمريکا دستگير شده و اتهام او بمب‌گذاري براي کشتن سفير عربستان، انفجار سفارت‌هاي عربستان و اسرائيل است. آمريکا ادعا کرده توطئه در داخل ايران طراحي شده.

نوروز حسيني: بهانه‌ها را بايد ايجاد کرد. [ارجاع به خبر BBC فارسي]

احسان ايراني: بي بي سي چه معرکه‌اي گرفته.

شهبازي: ساعت 10:17 بعدازظهر سه‌شنبه است. اريک هولدر، وزير دادگستري ايالات متحده، اعلام کرده که يک ايراني- آمريکايي به اتهام تلاش براي ترور عادل الجبير، سفير عربستان سعودي در واشنگتن، دستگير شده است. نام متهم منصور ارباب سيار، ۵۶ ساله، اعلام شده که، به گفته آقاي هولدر، با نيروي قدس سپاه پاسداران در ارتباط بوده است.

BBC فارسي: دستگيري يک ايراني در آمريکا به اتهام تلاش براي ترور سفير عربستان: اريک هولدر، وزير دادگستري ايالات متحده، اعلام کرده که يک ايراني آمريکايي به اتهام تلاش براي ترور عادل الجبير، سفير عربستان سعودي در واشنگتن، دستگير شده است. آمريکا مي‌گويد که دو متهم پرونده با نيروي قدس سپاه پاسداران در ارتباط بوده‌اند. [+]

تصور مي‌کنم اکنون علت مصاحبه آقاي زيباکلام اکنون روشن شده است.

احسان ايراني: داره پازل تکميل ميشه. خداي من داره چه اتفاقي ميفته؟

نوروز حسيني: صفحه اوّل فاکس نيوز را ببينيد. [+]

گرين داو: اونجايي که فکرشو هيچ کس نمي‌کنه بايد نگريست.

احسان ايراني: عجيبه، همين الان اعلام شد که حماس و اسرائيل متني را امضا کرده‌اند که سرباز اسرائيلي ربوده شده آزاد بشه.

شهبازي: از خبر جلعاد شليط، نظامي اسرائيلي که مدت‌ها زنداني بود، حتماً مطلع شده‌ايد. اين گزارش هاآرتز در اين زمينه است [+] و اين هم خبر فاکس نيوز. [+]

نتانياهو اعلام کرده که پيشنهاداتي از حماس رسيده براي آزادي شليط و دولت اسرائيل جلسه فوق‌العاده تشکيل مي‌دهد. به نظر مي‌رسد تحولات بزرگي در شرف وقوع است. اتهامات آمريکا به ايران بسيار سنگين است و تصور نمي‌کنم اين گونه اتهام‌زني صرفاً مصرف تبليغاتي داشته باشد. بايد منتظر خبرهاي بعدي بود.

ساعت 11:11 بعدازظهر سه‌شنبه، 19 مهر 1390/ 11 اکتبر 2011

احسان ايراني: مرتب داره خبر ميگه تا لحظاتي ديگر (چند دقيقه يا چند ساعت ديگر) مجازات‌هاي آمريکا عليه ايران اعلام خواهد شد. بعضي از کارشناسان احتمال مي‌دهند مسئله صرفاً در حد تحريم نخواهد بود.

نوروز حسيني: به نظرم اتهام آمريکا توطئه کثيفي است براي ايجاد جرقه‌هايي که ايران، آمريکا و عربستان را درگير کند. منصور ارباب سيار 56 ساله ساکن تگزاس آمريکا در تمامي ديتابيس‌هاي مربوطه حضور دارد. آيا ايران در صورت تمايل به خرابکاري نمي‌توانست از افراد غير ايراني و... استفاده کند؟

ظاهراً قرار بوده ايران يک ونيم ميليون دلار به آقاي ارباب سيار براي عمليات ترور در يک رستوران پرداخت کند. [+]

گرين داو: اين خبر خيلي غيرمنتظره نبود؟ انتشارش براي اولين بار توسط اف بي آي معناي خاصي داره؟

احسان ايراني: نماينده ايران در سازمان ملل قضيه رو تکذيب کرده، اولين واکنش رسمي ايران.

نوروز حسيني: معمولاً وقتي پاي اف بي آي وسط مياد يعني امنيت داخلي ايالات متحده. معني و مفهوم خبر اين است که ايران به تهديدي براي امنيت داخلي ايالات متحده تبديل شده است.

هب هبفا: گمان نکنم مسئله به اين سادگي باشه. بيش‌تر شبيه پاپوش دوختن نئوکان‌هاست تا نتيجه يک درگيري بين جناح‌هاي داخل کشور. [...]

گرين داو: جناب هبفا، در شرايطي که آمريکا مشکلات داخلي داره و در شرايطي که مسئله سوريه براش در اولويته و مهم‌تره، پاپوش براي چه هدفي؟

هب هبفا: عزيز من! مشکلات داخلي آمريکا چه ربطي به نئوکان‌ها دارد؟

جواد نادري: از حماس نبايد جز اين انتظار داشت. حماس گروهي است با عقايد به شدت ضد شيعه و در پناه وهابيت و همچنين ضد ايراني. همچنان که حتماً مي‌دانيد بعد از اعدام صدام اين گروه او را شهيد خواندند و برايش عزا اعلام کردند [...] مسئولين ما [...] اصلاً توجه ندارند که اين‌ها سرشان در جاي ديگر است و گوش به فرمان ديگران‌اند. مانند دلخوشي به روسيه و چين در مسئله هسته‌اي که با باج‌هاي کلان به قيمت از هم‌پاشيدگي اقتصاد مملکت به چين و پرداخت پول‌هاي هنگفت به بهانه نيروگاه بوشهر به روسيه. اميد داشتن به اين که اين دو مانع تصويب قطعنامه در شوراي امنيت شوند ولي اين خيال باطلي بيش نبود. حتي روسيه در يک اقدام بي‌شرمانه و زير فشار آمريکا قرارداد نظامي فروش موشک‌هاي پيشرفته اس 300 را، که پول آن را هم دريافت کرده بود، لغو نمود و آقايان دلخوش‌اند که ما پول‌مان را پس گرفتيم. من از بيگانگان هرگز ننالم، که با من هر چه کرد آن آشنا کرد. [...]

احسان ايراني: ممکن است پاپوش باشد، ولي پاپوش براي کسي دوخته مي‌شود که استعدادي از خود نشان داده باشد [...]

آريا برزين: گويا اين روزها و شايد بهتر اين لحظات هر دم خبري مي‌رسد. [...]

زهرا زماني: يک بار ديگر لازم است سخنان اخير سناتور ليبرمن آمريکايي را با دقت مطالعه کرد. خبر و هياهوي خبري ديشب دقيقاً در راستاي تأييد نظرات تند وي در خصوص خطر ايران به عنوان بزرگ‌ترين حامي تروريسم مي‌باشد. قطعه‌اي ديگر از پازلي که براي ايران طراحي کرده‌اند. حرکات موازي عوامل نئوکان‌ها در درون کشور قابل تأمل و تعمق است. اشاره به [...] که فرمود هسته‌هاي مقاومت در سرتاسر جهان آماده فعاليت مي‌باشند. حلقه‌هاي زنجير يکي يکي خودنمايي مي‌کنند. در ايران جاسوس آمريکايي مي‌گيرند، در آمريکا تروريست ايراني. قدرت ايجاد موج تخريبي کدام بيش‌تر است؟

سامان فرهودي: ماکس فيشر در آتلانتيک تحليل خوبي درباره مشکوک بودن اتهام ترور سفير عربستان منتشر کرده است. [+] اين آقاي ارباب سيار يک بار در سال 2001 به جرم دزدي دستگير شده است. [+] فاميل اين آقاي ارباب سيار به نام عبدالرضا شهلايي، که [گويا] عضو نيروي قدس سپاه است و متهم به فرماندهي عمليات از تهران شده، مطابق خبر ان بي سي نيوز، سه سال پيش توسط وزارت خزانه‌داري آمريکا به دليل دخالت در عراق و رابطه با جيش المهدي تحريم شده است. به عبارت ديگر، اين فرد کاملاً شناسايي شده و ارتباطات فاميل او در آمريکا (ارباب سيار) هم قطعاً تحت کنترل بوده است. [+]

عمليات ادعايي به قدري ناشيانه بوده که انسان را به خنده مي اندازد. تايم لاين زير از رويترز به قدر کافي واضح است. [+] بر اساس تايم لاين فوق اولين بار در 24 مه موضوع در جريان ملاقات ارباب سيار با خبرچين DEA يا همان سازمان مبارزه با مواد مخدر آمريکا در مکزيک لو رفته! او در همان ديدار اوّل از قصدش براي انفجار سفارت عربستان پرده برداشته است.

نوروز حسيني: مهم ناشيانه بودن عمليات نيست، مهم اين است که همزمان تمامي اخبار به اين سمت برده مي‌شود. صحت و سقم آن هم مهم نيست. صدام نگون‌بخت که يادمان نرفته. آنقدر گفتند سلاح کشتار جمعي در عراق وجود دارد که شد آنچه قرار بود بشود.

گرين داو: صدام نگون‌بخت؟! يه دفعه بيا بگو شهيد الصدام حسين.

شهبازي: جناب گرين داو، "نگون‌بخت" با "شهيد" تفاوت ماهوي دارد. فکر نکنم منظور دوستمان از "نگون بخت" اين بود. چيزي بود مثل صدام بخت برگشته. در اين مايه ها.

علي خداپناهي: لحظه لحظه اين پازل شوم داره کامل‌تر ميشه و به نظر ميرسه عبور نظام به سلامت از دالان حوادثي که براي آن ترتيب ديدند سخت [...] باشه. ايجاد نارضايتي گسترده عمومي و از طرف ديگر کم‌ظرفيتي نهاد قدرت در برخورد با آن، قطعه اوّل و يا به تعبير بهتر قطعه کارساز اين نقشه بود. اي کاش به جاي مداحان به منتقدان گوش مي‌دادند. [...]

نوروز حسيني: ظاهراً اين ارباب سيار بيچاره به همراه پسرش جاني در تگزاس لوازم بچه مي‌فروشند. حالا چرا چنين آدم رقيق‌القلبي بايد بيايد در طرح ترور شرکت کند الله و آمريکائيان اعلم. [+]

علي خداپناهي: [ارجاع داده‌اند به اين دو لينک +، +]

ساعت 10:32 صبح چهارشنبه، 20 مهر 1390/ 12 اکتبر 2011

شهبازي: از صبح زود در حال دنبال کردن حوادث بودم. مسئله جدّي است. واقعاً جدّي است. رسانه هاي داخلي، مانند فارس نيوز، روي هاليوودي بودن و مضحک بودن ادعاها مانوور مي‌دهند. ادعاها هاليوودي و مضحک است ولي توجه کنيم که جنگ‌افروزان معمولاً از سناريوهاي هاليوودي استفاده مي‌کنند و اين مسئله را جدّي‌تر مي‌کند. مثلاً، توجه کنيد به ماجراي دستگير شدن صدام در زادگاهش تکريت و اقامت در سوراخي که شبيه لانه موش است و آن ريش کذايي. داستان خيلي هاليوودي است ولي جذاب و براي عوام و افکار عمومي جالب است. صدام جاي ديگري براي پنهان شدن نداشت؟ حتماً بايد ريش مي‌گذاشت که تابلو باشد؟

قشر فهيم در رسانه‌هاي آمريکايي نيز به سرعت واکنش نشان داده و مسئله را دريافته‌اند. هدف جنگ جديد در خاورميانه است. و تقريباً انگشت اتهام‌ها به سوي اسرائيل و موساد است. خيلي‌ها اين را مي‌گويند.

ولي آيا اين مسائل در سرنوشت ماجرا تأثير مي‌گذارد؟ به گمان من خير. مسئله بايد از داخل حل شود. اگر شبکه داخلي موساد متلاشي شود، بسياري از اين تحرکات خنثي خواهد شد و تأثير جدّي بر پيش‌گيري از جنگ احتمالي و تحقق سناريوي نئوکان‌ها عليه ايران خواهد داشت.

اصل اسناد يعني ادعاهاي دولت آمريکا را به صورت فايل پي دي اف از اين آدرس‌ها دانلود کنيد:

ادعانامه وزارت دادگستري آمريکا در چهار صفحه، منتشر شده در سه شنبه، 11 اکتبر 2011. [+]

گزارش (گردش کار) 21 صفحه‌اي اف بي آي منتشره در 11 اکتبر 2011. [+]

علي خداپناهي: آقاي شهبازي، اين شبکه کجا بايد پيگيري و متلاشي شود؟ [...] آن همه اسلحه که به اعراب فروختند گويا زمان استفاده‌اش نزديک شده است.

جعفر ناصر: [ارجاع داده‌اند به ترجمه مقاله‌اي از اشپيگل با اين عنوان: «46 ميليون آمريکايي مشت‌ها را از جيب در مي‌آورند.» +]

علي خداپناهي: به نظرم هر چه اين اعتراضات جدّي‌تر شود احتمال به راه افتادن درگيري در خاورميانه هم بيش‌تر مي‌شود. تلاش براي انحراف افکار عمومي در آمريکا و ساير نقاط جهان و در کنار آن تقلا براي تصاحب صندلي اصلي کاخ سفيد ممکن است به مرگ هزاران تن بينجامد.

[ارجاع داده‌اند به ترجمه قسمت‌هايي از صحبت‌هاي اسلاوي ژيژک، فيلسوف اسلوونيايي، در اجتماع جنبش ضد وال استريت در نيويورک. +]

جعفر ناصر: لينکي را که به اشتراک گذاشتم همراه کنيد با مصاحبه زيباکلام و موضع‌گيري‌هاي غلط مديران و مسئولان دولت و يأس عمومي ناشي از آن در رابطه با کلاه‌برداري‌هاي اخير و بعد اتهام دولت آمريکا و بزرگ‌نمايي آن توسط اروپا. سناريوي کاملي براي منزوي کردن بيش‌تر ايران در صحنه بين‌المللي است که مي‌تواند موجوديت نظام را با خطر جدّي مواجه کند. در اين ميان سکوت طرفداران نظام را چگونه بايد توجيه کرد؟

مصاحبه زيباکلام و نشر آن در العربيه عملي است ضد ملّي و عليه نظام جمهوري اسلامي. تمام نشريات به اصطلاح طرفدار نظام از کنار اين مصاحبه به راحتي گذشتند.

مشکل به وجود آمده در آمريکا توسط نئوکان‌ها را به خارج از مرزهاي آمريکا انتقال دادن به لابي‌هاي گروه‌هاي مخفي مالي کمک قابل توجهي مي‌کند. افکار عمومي از وال استريت به سمت ايران وسوريه و... منحرف مي‌شود و مقصران اصلي مشکلات موجود مالي از زير ضرب هر چند به صورت موقت خارج خواهند شد.

علي خداپناهي: عده‌اي تلاش دارند تا کاري کنند که هيچ کس جرئت طرفداري از نظام را جز خودشان نداشته باشد تا خود به مصداق دفاع بد هرچه خواستند بگويند و بکنند. [...] مشکل اينجاست که عده‌اي دانسته و عده‌اي نادانسته طرفداري را فقط به به و چه چه معني مي‌کنند. طرفداري را سرباز بودن معني مي‌کنند. اين آفت است! آفتي که نتايجش امروز کم کم هويدا مي‌شود. اي کاش آنان که دولتي و رياست و کياستي مي‌يابند نامه علي (ع) به مالک را مي‌خواندند و عبرت مي‌گرفتند.

آرش آرامش: گزارش اشپيگل چاپ آلمان: «در انتظار واکنش هاي تند در آينده نزديک عليه ايران بايد بود!»

شهبازي: کامنت‌هاي گزارش واشنگتن پست را حتماً بخوانيد بخصوص کامنت اوّل را. [+]

اين همه روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نويس داريم. يک ساعت است دنبال زمان دقيق مصاحبه اريک هولدر مي‌گردم و پيدا نمي‌کنم. بالاخره اين يادداشت دقيق و حرفه‌اي آقاي آرش سيگارچي را پيدا کردم. احسنت به ايشان. [+]

[اين گزارش لحظه به لحظه آقاي سيگارچي را در مقاله منتشره درج کرده‌ام. شهبازي]

علي خداپناهي: چرا اينقدر در ترورها سراغ رستوران مي‌روند؟ ياد ميکونوس افتادم!

گرين داو: استاد يادداشت جديد منتشر نمي‌کنيد؟ بحث‌هاي موضوع جديد تجميع مي‌شه!

علي خداپناهي: [ارجاع داده‌اند به مطلب زير در آينده نيوز]

آمريکا پدافند هوايي عربستان را هم به روز مي‌کند. قبل از اين، باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا به کنگره اطلاع داده بود که واشنگتن قصد دارد قرارداد فروش تسليحات نظامي به عربستان سعودي به ارزش 60 ميليارد دلار را در بازه زماني 15 تا 20 سال اجرا کند. اين بزرگ‌ترين قرارداد تسليحاتي ثبت شده در آمريکاست... [+]

گرين داو: علي مطهري استعفا کرد. [+]

علي خداپناهي: لينک زير مطلب جالبي است که راديو فردا منتشر کرده. [ارجاع داده‌اند به گزارش راديو فردا از مقاله ماکس فيشر در ماهنامه آتلانتيک]

«آيا ايران واقعاً قصد ترور سفير عربستان در آمريکا را داشت؟

وب‌سايت ماهنامه معتبر آتلانتيک در آغاز تحليل خود... مي‌نويسد اين ماجرا بيش‌تر به داستان تخيلي جاسوسي شباهت دارد...

[ماکس فيشر] تحليل‌گر مجله آتلانتيک مي‌افزايد:... رقابت ايران و عربستان به حالتي شبيه به جنگ سرد منطقه خاورميانه بدل شده است. اما با وجود تمام انگيزه‌هايي که ايران مي‌تواند براي اجراي اين طرح داشته باشد مشخص نيست که دستاورد يک چنين اقدامي براي ايران واقعاً چه خواهد بود... تصور اين که ايران طرحي شبيه به آن چه که دادستان کل آمريکا ادعا کرده داشته است بسيار دشوار است.

اما اگر سفير عربستان در واشينگتن واقعاً به قتل مي‌رسيد چه پيامد و نتايجي براي ايران مي‌داشت؟ مناسبات عربستان و آمريکا که از مدت‌ها پيش بد بوده از زمان آغاز بهار عربي بد‌تر شده و خاندان حاکم بر عربستان در واکنش به اين تحولات درست در مخالفت با نيروهايي ايستاده است که آمريکا از آن‌ها حمايت مي‌کند.

... عربستان سعودي به اسلحه و تجهيزات نظامي آمريکا متکي است، و در مقابل در زمينه اطلاعات امنيتي و اوضاع منطقه آمريکا به عربستان کمک کرده و از رفتار حکومت عربستان در داخل آن کشور و کشورهاي همسايه، از جمله بحرين، چشم مي‌پوشد... ابلهانه‌ترين کاري که ايران مي‌تواند بکند اين است که مانع شکسته شدن اين اتحاد شده و عربستان و آمريکا را يک بار ديگر به يکديگر نزديک کند. براي مثال، با اقدام به ترور سفير عربستان در خاک ايالات متحده آمريکا.

رهبران ايران... افراد ابلهي نيستند... متحد کردن واشينگتن و رياض با يک عمليات تروريستي آن‌ هم در شرايطي که روابط آن‌ها به شدت تيره شده است باعث افزايش حمايت افکار عمومي و سياستمداران آمريکا از عربستان خواهد شد. چنين اقدامي هيچ نفعي براي ايران نخواهد داشت و بنابراين اقدامي ابلهانه خواهد بود... طراحي چنين توطئه‌اي آن قدر دور از ذهن است که به جاي طرح اتهام عليه ايران سئوالات فراواني را به ميان مي‌آورد.

تحليل‌گر مجله آمريکايي آتلانتيک سپس به اين سئوالات پرداخته و از جمله مي‌پرسد اگر ايران تا اين حد به خود دردسر بدهد که يک بمب‌گذاري را براي اجرا در خاک آمريکا طراحي کند چرا يک مقام نه چندان مهم را هدف قرار دهد؟ اگر ايران قرار است در خاک آمريکا حمله‌اي را سازمان‌دهي کند، چرا اين کار را در سال‌هاي پس از حملات يازده سپتامبر و به عنوان مثال در اوج جنگ عراق انجام نداد؟ چرا چنين حمله‌اي را درست چندي پس از آزادي دو کوهنورد آمريکايي انجام دهد که در نوع خود نوعي مصالحه‌طلبي در برخورد با آمريکا بود. چرا آن طور که دادستان کل آمريکا ادعا مي‌کند ايران براي انجام اين طرح لازم است با باندهاي قاچاق مواد مخدر مکزيک همکاري کند؟ يا آن طور که برخي يادآوري کرده‌اند آيا ارسال پول به آمريکا يا صحبت در مورد اين توطئه در مکالمات تلفني واقعاً مي‌تواند روش مرسوم دستگاه اطلاعاتي کشوري مثل ايران باشد؟

تحليل‌گر آتلانتيک در پايان مطلب خود مي‌نويسد: با وجود همه شک و ترديد‌ها و سئوالات موجود در مورد ادعاي دادستان کل آمريکا اين احتمال وجود دارد که واقعاً چنين طرحي وجود داشته است... شايد دو ايراني که اسم آن‌ها در اين پرونده عنوان شده واقعاً قصد انجام يک چنين بمب‌گذاري را داشته‌اند، ولي عضو سپاه پاسداران يا نيروهاي امنيتي ايران نيستند و اگر هم بوده‌اند شايد خودسرانه اين کار را کرده‌اند...»  [+]

نظام فريدوني: مثل اين که خبرهاي جنجالي بسيار بيش‌تر و پر سر و صداتر از آنچه بود که فکر مي‌کرديم. در کنار اين خبرها آزاد کردن سرباز اسير اسرائيلي توسط حماس نيز بدون حاشيه در حال انجام است. اختلاس فراموش شد. چي داره مي‌شه؟

علي خداپناهي: ترکي الفيصل، سفير سابق سعودي در واشنگتن و رئيس سازمان امنيت اين کشور، تأکيد کرد رياض دلايل محکمي در دست دارد که نشان مي‌دهد ايران توطئه ترور سفير سعودي را طراحي کرده است. ترکي الفيصل افزود: «ادله بسيار فراوان است... مسئوليت مستقيم ايران به شکل آشکار ثابت شده است. ايران بايد هزينه اين اقدام را پرداخت کند.» [+]

احسان کيسان: منافع آمريکا و عربستان را در اين پروپاگانداي جديد چگونه مي‌توان تحليل کرد؟ با توجه به نزديکي موسم حج و سود سرشاري که عربستان از قبل حجاج ايراني حاصل مي‌کند، آيا مي‌تواند از ورود ايشان ممانعت به عمل آورد و چشمش را بر درآمد ميلياردي آن ببندد؟ توجه کنيد که در يکي دو ماه اخير قيمت نفت به حدود 80 دلار و کمتر کاهش پيدا کرده، همچنين با توجه به نياز اوباما به حمايت لابي‌هاي صهيونيستي و نيز افزايش قيمت نفت جهت جلوگيري از سقوط اقتصادي بيش‌تر و ساير منافع جنبي، از قبيل ايجاد بهانه براي دستيابي به مجوز صدور و فروش تسليحات پيشرفته‌تر به اعراب و علي‌الخصوص عربستان، بنظر مي‌رسد با بهره‌برداري از موضوع فوق در صدد بهره‌برداري اقتصادي و سياسي هستند. شايد افزايش فشارهاي سياسي و تحريم‌هاي تنگ‌تر جهت انزواي بيش‌تر!

بهروز کلورزي: صبح که از خواب بيدار مي‌شويم تا پاسي از شب در محيط کار، در تلويزيون، در روزنامه‌ها، در همه رسانه‌ها، در اينترنت و... يک خبر خوب نمي‌شنويم که به اندازه يک لبخند شادمان کند. اصلاً اين انرژي مثبت را کجا مي‌فروشند؟

اين خبر کشف عمليات تروريستي در خاک آمريکا را چه بايد بدانيم؟ توطئه؟ هشدار؟ تلافي آمريکا در مورد سه کوهنورد آمريکايي؟ اگر آمريکا دنبال بهانه باشد براي حمله به ايران که قبل از اين 200-300 موردش را در عراق و افغانستان و پاکستان کشف فرموده و به اندازه کافي در رسانه‌ها منعکس هم کرده. اما اين بار قضيه خيلي بوي بدي مي‌دهد. درخاک آمريکا اتفاق افتاده.

علي خداپناهي: داستان دائماً تخيلي‌تر و جهاني‌تر مي‌شود. آرژانتين هم اضافه شد! «العربيه: جزئيات بيش‌تري از طرح ترور سفير سعودي در آمريکا منتشر شد.» [+]

هوانگ دي: سخنگوي وزارت دفاع آمريکا هر گونه اقدام نظامي را رد کرد و گفت آنچه بايد انجام شود قبلاً صورت گرفته و يکي از متهمين دستگير شده است.

بهروز کلورزي: البته مسئولان ما استاد تصميمات غلط در رابطه با سياست داخلي هستند اما در مورد سياست خارجي همين‌مان مانده که ادامه‌دهنده راه اسامه بن‌لادن باشيم و همان راهي را برويم که القاعده رفته. بايد ديد هدف آمريکائي‌ها از اين کشف و رسانه‌اي کردنش چيست. مي‌دانم استاد سخت پيگير اين قضيه هستند و منتظر نظريات ارزشمند ايشان مي‌مانيم.

علي خداپناهي: با اين ابعادي که براي اين قضيه تراشيده‌اند بعيد به نظر مي‌رسد کار ايران باشد. بيش‌تر به يک توطئه شبيه است. کار آنقدر ساده گرفته شده که مأمور مبارزه با مواد مخدر آمريکا را از قاچاقچي يک باند تبهکار تشخيص نداده‌اند؟ قضيه شبيه اعترافات آن به اصطلاح جاسوسي است که در پرونده علي محمدي دستگير کردند! آنجا ويندوز قرمز بود و اينجا کارتل زتاس!

امير صادقي: به نظر مي‌آيد که همه گروه‌هاي آمريکايي موافق سناريوي اتهام به ايران نيستند. حتي اين سناريو نتوانسته بر افکار عمومي آمريکا تأثير چنداني بگذارد. کريستين ساينس مانيتور: «چرا توطئه ترور ايران براي کارشناسان ايراني قابل قبول نيست.» [+] جوان انلاين: شبکه تلويزيوني روسيااليوم گفت: اتهام جديد واشنگتن مي‌تواند بازي سازمان اطلاعات آمريکا براي تحريک عربستان به خريد سلاح باشد. «يکي از اين قراردادها، قراردادي به ارزش شصت ميليارد دلار است که از چند ماه پيش به حال تعليق درآمد.» [+]

خبر جديد: وزارت دفاع اسرائيل به صورت رسمي از دولت مصر به خاطر قتل 6 نظامي مصري عذرخواهي کرد. [+]

نوروز حسيني: نکات کليدي در عمليات ترور. [+] پرونده ايران به شوراي امنيت مي‌رود. [+]

مال فير: به اين فکر مي‌کردم که گيريم آمريکا و متحدانش نقشه‌اي کشيده باشند براي در فشار قرار دادن ايران. سئوال: آيا کشورهايي که دستخوش انقلاب هستند مي‌پذيرند که اين گونه ايران مورد هجوم قرار بگيرد و آن‌ها ساکت باشند، با توجه به اين که مطمئن خواهند بود که بعد به سراغ‌شان مي‌روند؟

نوروز حسيني: جناب مال فير عزيز، نمي‌دانم زمان انقلاب يادتان هست يا خير؟ آنقدر مشکل داشتيم که اگر دنيا را هم آب مي‌برد نمي‌توانستيم کاري انجام دهيم. صدام که حمله کرد تا مدت‌ها دور خود مي‌چرخيديم! بنابر اين، کشورهايي که درگير هستند، مثل مصر و ليبي و...، همين وضعيت را دارند. چيزي که دنيا مي‌بيند (و يا قرار است ببيند) اين است که ايران در خاک آمريکا در عمليات تروريستي دست داشته است و خوب، آمريکا هم با هيچ کس شوخي ندارد!

دوستي در بالا به کلمه "نگون‌بخت" ايراد گرفته بودند که استاد هم لطف کردند يادآوري کردند که منظور خاصي نداشته‌ام. ايضاً دور خود چرخيدن در ابتداي جنگ نيز از همين مقوله است.

اميرحسين فتوحي: مسئله عمليات تروريستي بهانه‌اي براي جنگ نيست. مي‌خواهند فضاي افکار عمومي را براي جنگ بسنجند اما اين يعني آغاز يک برنامه يک ساله براي شروع جنگ. سکوت اسرائيل از همه جالب‌تر است. بايد ساکت بماند تا عرب‌ها عليه ايران متحد شوند. واکنش ايران هم [...] بوده. خيلي زود جواب‌هاي فوري دادند با ادبياتي که من نمي‌دانم فرق يک چوپان و وزير چيست؟

احسان ايراني: حرف‌هايي مثل هاليوودي يا طراحي بچه‌گانه و امثالهم در اصل قضيه فرقي نخواهد داشت. ادعايي شده و ادعا هم مي‌شود که همه مدارک را در دست دارند. به جاي وارد شدن به ادبيات اين چنيني بايد در داخل ايران قضيه را پيگيري کرده و متوجه شوند که واقعيت قضيه کدام است. بدون دليل من ذهنم به جريان انحرافي مي‌رود. اين‌ها از صد تا بمب اتمي براي ايران ضررشان بيش‌تر بوده و اصلاً چيز عجيبي نيست که خودشان اين پروژه را به اينجا برسانند و قضيه را لو بدهند و مدارک کاملاً مکفي در اختيار طرف خارجي قرار دهند. از اين آقايان اين مسئله خيلي بعيد است؟ همين چند وقت پيش عرض نکردم که اين‌ها لازم باشد براي به حاشيه بردن قضيه اختلاس، ترور و امثالهم را انجام خواهند داد، گو اين که اين مسئله ماه‌ها پيش "رونمايي" شده. اما غرضم اين است که اين‌ها اين مقدار افراد "وطن‌پرستي" هستند. همين الان هم سخنگوي آمريکايي در راديو فردا که صحبت مي‌کند، به صورت واضحي حمله نظامي به ايران را منتفي ندانست. [...] به جاي حرف‌هاي بي‌مصرف که آقا جان، هاليوودي است، آقا جان، بچه گانه است، بايد حاکميت ايران با قاطعيت اين مسئله را پيگيري کند و ريشه اين خودسري‌ها را بسوزاند. من کاملاً معتقدم که اسرائيل پشت قضيه مي‌تواند باشد، به چه صورتي؟ نفوذي‌هاي اسرائيل (که از صد تا مثل من و شما بيش‌تر دم از اسلام و مسلمين مي‌زنند) يک عمليات مسخره‌اي را طراحي کنند و خودشان لو بدهند. شکر خدا حاکميت هم که چهار تا شعار توخالي داده شود خوش خوشانش مي‌شود. اگر به اين وطن علاقه‌اي هست در حاکميت، بايد اين قضيه را پيگيري کند.

ساعت 8:19 صبح پنجشنبه، 21 مهر 1390/ 23 اکتبر 2011

شهبازي: دوستان ارجمند، يادداشت جديدم درباره ماجراي اخير منتشر شد. اگر کامنت‌ها ذيل يادداشت جديد درج شود شما و بنده راحت‌تر خواهيم بود. با سپاس فراوان. [متن مقاله با عنوان «‌موساد، نئوکان‌ها و ايران: جنگ جديد در خاورميانه يا رسوايي بزرگ در آمريکا؟» منتشره در ساعت 8 صبح پنجشنبه، 21 مهر]

رفتارهاي عجيب جديد اسرائيل: پس از تفاهم با حماس بر سر آزادي جلعاد شليط، وزير دفاع اسرائيل رسماً از دولت مصر به خاطر کشته شدن شش پليس مصري عذرخواهي کرد. [+] از سوي ديگر، شاهد مصاحبه صادق زيباکلام بوديم درباره ضديت ايران با اعراب و کينه جنگ قادسيه که منشاء نفرت ايرانيان از اعراب است و حتي اهل تسنن ايران را غيرايراني قلمداد کردن. به نظر مي‌رسد اين يک رويکرد استراتژيک است: کاهش دشمني اسرائيل با اعراب و در مقابل برافراشتن پرچم جنگ عرب و عجم.

آرش رازاني: به نظر مي‌رسد رفتارهاي دولت اسرائيل در چارچوب توافق با طرح ابومازن و کاهش تنش در منطقه پيش مي‌رود. اين حرکات در مسير کنترل روحيات انقلابي در مردم منطقه و موازي با آن تقويت تبليغاتي، و نه منجر به عمل، خطر ايران و تقويت ناسيوناليسم عربي بر ضد آن است. به هر حال اگر جلوي ضربه کاري را نمي‌توان سدّ کرد بايد آن را منحرف نمود.

آلن مدس: متأسفانه نظر شما درست است. چه دليلي باعث شد که زيباکلام اين گونه مصاحبه کند؟

جواد نادري: رسانه‌اي شدن اين موضوع در چند بعد بايد بررسي شود: اوّل، آيا اين يک تصفيه حساب داخلي بوده است و جناح‌هاي حاکم در داخل کشور براي تضعيف يکديگر اين هياهو را بدون در نظر گرفتن عواقب آن رقم زده‌اند؟ يا اين که يک طرح آمريکائي- اسرائيلي براي آغاز جنگ ديگر در خاورميانه با منافع سرشار اقتصادي و اهداف بلند مدت سياسي است؟ هرچند که تلفيق اين دو هم مي‌تواند باشد. [...]

در اين ماجرا سکوت عربستان و ديگر کشورهاي حوزه خليج فارس، که دنباله‌رو عربستان هستند، عجيب است. اعلام اين ماجرا آن هم در آستانه حج و شلوغ بودن اوضاح منطقه عربي، که الان بيش‌تر حول مرزهاي عربستان سعودي است مانند بحرين و يمن و سوريه و حتي در خود عربستان، هضم آن را براي دولتمردان سعودي هم سنگين کرده و آن‌ها هنوز گيج‌اند که چه عکس‌العملي نشان بدهند که منافع و اوضاع داخلي کشورشان بهم نخورد. [...]

مهري شارکني: به نظر مي‌رسد اخطار جدّي آمريکائيان وجدان به خواب رفته ايرانيان را تکان داد. خوب است که هموطنان از سفر به کشورهاي عربي چند ماهي بپرهيزند. کشورهاي اصلي عضو ناتو بر خاورميانه تمرکز دارند و منطقه به بشکه باروت تبديل شده.

نوروز حسيني: طرح ابومازن، تبادل اسرا، سکوت اسرائيل و عذرخواهي از فلسطين نشان از برنامه‌اي براي انتقال تشنج خاورميانه از منطقه سابق به منطقه جديد دارد.

علي خداپناهي: سلام استاد. مقاله جالبي است که اميدوارم با ادامه مباحث کامل شود.

شب گذشته برايم جالب بود که وقتي حتي «اورونيوز» با ديده ترديد به کل ماجرا مي‌نگرد عليرضا نوري‌زاده با جدّيت تمام تلاش مي‌کرد به همه بقبولاند که اين ماجرا کار ايران است و با چنان يقيني حرف مي‌زد که گويا در بطن تحقيقات قرار دارد. سعي مي‌کرد ديپلمات عرب [عادل الجبير] را چنان محوري و کليدي براي عربستان تعريف کند که فقدانش ضربه بزرگي براي عرب‌ها محسوب شده و توجيه عمليات ايران باشد. و البته در پايان پرده را کنار زد و از اعمال زور آمريکا به عنوان تنها راه حل ايران سخن به ميان آورد.

شبکه فرانس24 هم دائم دو جمله را زيرنويس مي‌کرد: اولي از قول آمريکا و دومي از عربستان که هيچ گزينه‌اي از روي ميز حذف نشده و ايران بايد بهاي اين را بپردازد.

جيسون لطفي: به لينک‌هاي زير هم نگاهي کنيد. سي ان ان: «برخي تحليل‌گران به طرح ترور ادعايي ايران مشکوک‌اند.» [+] العربيه: «شاهزاده ترکي الفيصل: کسي در ايران بايد هزينه توطئه ترور سفير را پرداخت کند.» [+]

اسرائيل هم به شدت تلاش مي‌کند اذهان عمومي اعراب را به سوي خود بکشد. آزادي 1027 اسير فلسطيني و حالا عذرخواهي از مصر که خواست اشغال‌کنندگان سفارت اسرائيل در قاهره بود.

احسان ايراني: به اين ويدئوي سخنان حسن رحيم‌پور ازغدي هم توجه شود که در «يوتيوپ» وسيع پخش شده. مي‌گويد: «بايد آماده عمليات جهاني بشويم. در قلب اروپا... انقلاب اسلامي بين‌المللي شد و صادر شد. يک جهاد بين‌المللي را براي ظهور بايد فراهم کرد و از هيچ کس هم نبايد ترسيد. تنش‌زدائي يعني چي؟ آماده بايد بشويم براي يک نبرد جهاني. بچه‌هاي عمليات و تخريب بايد آماده بشوند.» [+]

شهبازي: دوستان، کامنت‌هاي ذيل لينک خوب جناب جيسون لطفي را بخوانيد. گزارش سي ان ان با اين عنوان «برخي تحليلگران به توطئه ادعايي ايران مشکوک‌اند.» [+] احسنت به رضا سياح نويسنده اين گزارش در سي ان ان. سياح عالي شروع کرده:

«آيا يک شاخه نخبه نظامي ايران يک ايراني- آمريکايي 56 ساله زن طلاق داده فروشنده ماشين‌هاي دست دوّم در تکزاس را انتخاب مي‌کند تا از طريق يک کارتل مواد مخدر مکزيکي «هيت من» [آدمکش حرفه‌اي] استخدام کند براي قتل سفير عربستان سعودي از طريق منفجر کردن بمب در يک رستوران شلوغ در واشنگتن؟»

احسان ايراني: برخوردهاي احتمالي آمريکا در سه سطح مي‌تواند پيش‌بيني شود: 1. تحريم کامل نفتي ايران، تحريم بانک مرکزي و تحريم واردات و صادرات از بنادر و فرودگاههاي ايران، 2. تحريم هوايي ايران به صورتي که فضاي ايران کلاً زير نظارت ناتو باشد و هيچ هواپيمايي (نظامي يا غيرنظامي) حق پرواز نداشته باشد، 3. برخورد نظامي با ايران. هر کدام از اين سه سطح برخورد شامل زير سطح‌هاي مختلف مي‌تواند باشد. به نظر مي‌رسد اگر نتوان طي چند روز آينده ورق را برگرداند، سطح اوّل برخورد با ايران حتمي است و سطح دوّم از برخورد شايد 60 درصد محتمل. اين‌ها همه مقدمه‌اي است براي برخورد در سطح سوّم.

با جناب خداپناهي موافقم که احتمالاً شوراي امنيت زير فشار آمريکا درخواست تحويل پنج تن اعلام شده فرماندهان سپاه قدس را خواهد کرد براي محاکمه و چون ايران موافقت نخواهد کرد سطوح برخورد با ايران، که در بالا ذکر شد، پشت سر هم اجرا خواهد شد. مگر آن که بتوان ورق را برگرداند.

شهبازي: فضاي امروز فضاي يازده سپتامبر نيست. دستگاه ديپلماسي ما اگر، اگر توانمند باشد، به سادگي مي‌تواند وارد بحث‌هاي جدّي رسانه‌اي شود و اسرائيل را مسئول اين صحنه‌سازي معرفي کند و نئوکان‌ها و «مجتمع نظامي- صنعتي» که در پي ايجاد جنگ جديد هستند.

در بحث علمي و آکادميک و تلويزيوني خيلي حرف‌ها مي‌شود براي آمريکائيان گفت. مقامات وزارت خارجه اعلام آمادگي کنند براي مناظره در سي ان ان يا شبکه پربيننده ديگر با هر مقام آمريکايي. روي «مجتمع نظامي- صنعتي» انگشت بگذارند. اين روش در افکار عمومي آمريکا تأثير زياد دارد: «يک درصدي» که از طريق جنگ‌افروزي ساليانه حدود يک تريليون دلار از بودجه سه و نيم تريليوني دولت آمريکا را مي‌بلعند. مي‌توان در مناظره تلويزيوني اهداف سعودي‌ها و همدستي آن‌ها با نئوکان‌ها را افشا کرد. مگر بن لادن مولود آميزش مجتمع نظامي صنعتي با خاندان آل‌سعود نيست؟ از طريق جنگ رسانه‌اي و با روش‌هاي معقول خيلي کارها مي‌شود کرد و دست نئوکان‌ها و لابي‌هاي جنگ‌طلب را افشا کرد. افسوس که هر چه مي‌خوريم از داخل است. [...] من فکر مي‌کنم خيلي از ايراني‌تبارهاي باشرف مقيم آمريکا اين کمپين عليه نئوکان‌ها را شروع کنند. ربطي به خط و ربط سياسي ندارد. نمونه‌اش همين مقاله آقاي رضا سياح در وبگاه سي ان ان.

علي خداپناهي: گويا رستوران مذکور در نزديکي کنگره آمريکا قرار دارد و پاتوق تعدادي از نمايندگان کنگره آمريکا نيز هست. سئوال اينجاست که در صورت انفجار اين محل يقيناً چند نفر از نمايندگان کنگره آمريکا هم کشته مي‌شدند اما در هيچ کدام از حرف‌هاي مقامات آمريکا چنين مطلبي بيان نمي‌شود و فقط به سفير سعودي پرداخته مي‌شود! يعني جان ايشان از جان «کنگرس‌من»‌هاي آمريکا عزيزتر است؟

احسان ايراني: جناب خداپناهي، اتفاقاً در متني که منتشر شده به اين نکته اشاره مي‌شود. گويا طرف مکزيکي مي‌گويد که انفجار در اين رستوران موجب قتل صد يا صد و پنجاه نفر خواهد شد از جمله تعدادي از نمايندگان کنگره. در ادامه ادعا مي‌شود که طرف ايراني گفته ايرادي ندارد.

علي خداپناهي: اين بحثي که فرموديد تنها از آن جهت مطرح مي‌شود که شقاوت و سنگدلي ايراني‌ها را نشان دهد. اشاره مستقيم به هويت قربانيان نيست. مثل همان تصاويري که از سر بريدن طالبان پخش مي‌شد تا توجيه برخورد سخت و خشن باشد.

احسان ايراني: ضمن تأييد فرمايش شما، لحظه‌اي شک نکنيد که همه اين داستان‌ها از داخل ايران آب مي‌خورد. قبلاً عرض کردم و باز هم عرض مي‌کنم که اين "گروه انحرافي" را دست کم نگيريد. مدرکي چيزي دستمان نيست که اصل قضيه را بدانيم اما در همين صفحه چند هفته پيش عرض کردم که هر لحظه اين آقايان به راحتي مي‌توانند کاري کنند کارستان که همه ماست‌ها را کيسه کنند.

علي خداپناهي: صداي آمريکا ديشب صداي افرادي را پخش مي‌کرد که از آمريکا تقاضاي حمله به ايران مي‌کردند. گوينده ادعا مي‌کرد که اين‌ها از داخل ايران هستند.

شهبازي: به کامنت‌هاي سي ان ان ذيل مطلب رضا سياح توجه کنيد. يکي نوشته: «به نظر من اين شبيه به کارهاي موساد است که مي‌خواد آمريکا را وارد يک جنگ به نفع اسرائيل بکند.» ديگري جواب مي‌دهد: « ممکنه کار موساد باشه. موساد ميتونه از اين کارا بکنه بدون اين که ردي بر جا بذاره.» يکي ديگر: «اين کار موساد است براي انتقال پول از جيب ما به جيب يهودي‌ها.»

اين هم نظر رابرت بائر، تحليل‌گر ارشد سابق سيا، که گفته است: «اتهاماتي که مقام‌هاي آمريکايي مطرح کرده‌اند همگي از اعتراف‌هاي منصور ارباب سيار فرد ايراني- آمريکايي مقيم تگزاس آمريکا به دست آمده است. او اعتراف کرده که با سپاه قدس همکاري کرده و مقام‌هاي آمريکايي هم آن را تکرار مي‌کنند! اطلاعات ثبت شده در اداره پليس نوسس تگزاس نشان مي‌دهد که منصور ارباب سيار در سال ۲۰۰۱ به اتهام سرقت محکوم و بازداشت شده است. همچنين چند مورد خلاف ديگر از جمله رانندگي بدون گواهينامه در پرونده‌اش ديده مي‌شود. اثر چاقو روي گونه سمت چپش نيز در اثر درگيري است. همچنين منصور ارباب سيار در سال۲۰۱۰ و پس از ۲۹ سال زندگي در آمريکا براي اقامت به ايران برمي‌گردد و به همين منظور در مدت مذکور سفرهاي متعددي بين دو کشور انجام مي‌دهد. آيا سپاه قدس آنقدر احمق است که با يک محکوم و سابقه‌دار همکاري کند؟! يا مهره اصلي يک نقشه برنامه‌ريزي شده اندک زماني پيش از اجراي عمليات مرتب به ايران سفر مي‌کند تا خود را لو دهد؟! يا به حساب بانکي‌اش از خارج از کشور پول واريز مي‌شود تا آمريکايي‌ها او را شناسايي کنند؟!» [+]

شاني ايراني: آينده نيوز: «چرا بايد از سناريوي ترور سفير عربستان نگران باشيم؟» [+]

قسمت سوّم

 


Wednesday, October 19, 2011 : تاريخ آخرين ويرايش

 کليه حقوق مندرجات اين صفحه براي عبدالله شهبازي محفوظ است.

آدرس ايميل: abdollah.shahbazi@gmail.com

استفاده از مقالات با ذکر ماخذ مجاز است. چاپ مقالات به صورت کتاب ممنوع است.