روز انتظار به پايان رسيد، تحولات پسين مصر چه خواهد بود؟

يکشنبه، 17 بهمن 1389/ 6 فوريه 2011، ساعت 9 بعد از ظهر به وقت ايران/ 7:30 بعدازظهر به وقت مصر

نظراتي که در صفحه فيسبوک شهبازي [+] درج مي‌شود بتدریج به انتهاي اين صفحه (پس از مقاله اصلي) انتقال مي‌يابد.

در قاهره شامگاه سيزدهمين روز انقلاب مصر آغاز شده است. پس از تظاهرات بزرگ جمعه، يوم الرحيل، تنش فرونشست ولي جمعيتي انبوه، به‌رغم بارندگي امروز، همچنان در ميدان آزادي قاهره (ميدان تحرير) حضور دارد. ميدان پوشيده از چادرهاست. شور انقلابي و اميد به تغيير حکومت استبدادي مبارک در سيماي مردم به چشم مي‌خورد. در ساعات اوّليه صبح امروز خبر پذيرش مذاکره با حکومت مصر از سوي حزب غيرقانوني اخوان المسلمين، که بزرگ‌ترين سازمان سياسي مصر به‌شمار مي‌رود، دور از انتظار و تکان‌دهنده بود. حزب فوق پيش‌تر گفته بود تا زماني که مبارک در سرير قدرت است مذاکره نخواهد کرد. شايد برخي تحولات پيچيده ديروز اين تغيير موضع را سبب شد؛ شايعات و خبرهايي که بوي جنگ و خون و سرکوب مي‌داد از انفجار لوله گاز در مرز اسرائيل تا شايعات دروغين درباره حمله تروريستي به عمر سليمان و غيره. سخنان فرانک ويزنر، فرستاده ويژه اوباما، دال بر ضرورت حضور مبارک در قدرت و تجليل از وي، نيز تأثير داشت هر چند اندکي بعد سخنگوي وزارت خارجه آمريکا اين سخنان را موضع شخصي ويزنر خواند. به‌نظر مي‌رسد اين سناريو تعمدي و جنگ رواني بود. مي‌کوشند با اين گونه روش‌ها پتانسيل انقلابي مردم را تخليه کنند.

مصر داراي چنان اهميت استراتژيکي است که آمريکا و بريتانيا و ساير قدرت‌هاي بزرگ غربي بهيچوجه از دست رفتن آن را تحمل نخواهند کرد. اگر چنين شود قطعاً به راه‌کار اشغال نظامي روي خواهند آورد؛ همان‌گونه که در پي قيام عُرابي پاشا، افسر مصري، چنين شد و قريب به چهار دهه (1883-1922) مصر را به اشغال بريتانيا درآورد. عمر سليمان، که هدايت عمليات مهار کردن انقلاب مصر را به دست دارد، فردي باتجربه است که به پيوند عميق با محافل اطلاعاتي منطقه و جهان، و نيز به قساوت، شهرت دارد. طبعاً، در برابر او بايد پيچيده عمل کرد. از اينرو، هنوز نمي‌توان پذيرش مذاکره با عمر سليمان را حرکتي منفي خواند و اخوان المسلمين را به اين خاطر شماتت نمود.

انقلاب مصر را اخوان المسلمين آغاز يا هدايت نکردند. اين انقلابي خودانگيخته و فراگير بود. هنوز مردم خواستار سرنگوني نظام حاکم و برکناري مبارک هستند و اخوان المسلمين نيز تاکنون، به تبعيت از مردم، همين را مي‌گويند. اخوان پيرو امواج انقلابي است نه هادي آن. نقش اصلي با جوانان و دانشجويان است. ميزان نفوذ اخوان المسلمين، سازماني که بيش از هشت دهه از عمر آن مي‌گذرد، در ميان جوانان و توده مردم روشن نيست، و نيز گمان نمي‌رود تمامي هواداران اخوان از نظر موضع سياسي يکسان باشند؛ قطعاً برخي راديکال‌اند و برخي محافظه‌کار. امروز روز رايزني‌هاي پشت پرده بود و روز انتظار.

مصر از نظر سياسي و فرهنگي داراي موقعي استراتژيک است که تحولات آن بر تمامي منطقه تأثيرات جدّي بر جاي خواهد گذارد. از اينرو، مي‌کوشيم حوادث مصر را همچنان دنبال کنيم.  

نظرات:

محمدحسن سليماني: آن گونه که برخي خبرگزاري‌هاي غربي گزارش کرده‌اند، در مذاکرات امروز شوراي حکما با عمر سليمان، که ترکيبي از نمايندگان احزاب مخالف دولت به ويژه اخوان المسلمين و نيز نمايندگاني از سوي محمد البرادعي حضور داشته‌اند، توافق نسبي بر تشکيل کميته‌اي براي ايجاد اصلاحات در قانون اساسي اين کشور حاصل شده است. هر چند گروه‌هاي مخالف پس از پايان مذاکرات واکنشي محتاطانه نسبت به اين پيشنهاد سليمان از خود نشان دادند.

عرفان صفي پور: يک سئوالي که من از آقاي شهبازي دارم اينه که ما خودمون تحولات نداريم که هي گير داديد به تحولات مصر؟!!

شهبازي: فعلاً که نداريم دوست عزيز D:

از شوخي گذشته، تحولات مصر اهميت بسيار جدي در منطقه دارد. حادثه کم اهميتي نيست.

مصطفي عبدالملکي: در ضمن اثر تحولات منطقه هميشه روي کشورهاي اطراف تأثيرگذاره. اين يه چيز بديهي هستش که الان همه ديکتاتورهاي منطقه به تکاپو افتادند وگرنه چه نيازي بود تو اکثر کشورهاي عرب منطقه مردم براي خودشون "روز خشم" نامگذاري کنند و اکثر رهبراشون هم شروع کنند دست به اصلاحات بزنند؟

عميد راشدي: نمايش اتحاد مسلمانان با مسيحيان در مصر. مردم مصر گفتند كه حكومت اسلامي نمي‌خواهند. چه كسي اين آگاهي را به ملت مي‌دهد؟

مصطفي عبدالملکي: به نظر من خود ملت. دقيقاً مثل همون آگاهي و بلوغي که الان ملت خودمون بهش رسيده.

هادي بيات: مصر آن قدر مهم است که هم انديشه اسلام بنيادگرا از آن جا و به وسيله کساني مانند سيد قطب ساخته و پرداخته شده و هم اسلام نوگرا با نام بزرگاني هم چون عبدالرازق و ابوزيد و... گره خورده است. انديشه خلافت اسلامي، که امروزه در کشور ما الگوبرداري شده و تلاش مي‌شود با آموزه‌هاي شيعي همخوان شود، نيز ريشه در انديشه‌هاي اخوان دارد و با ترجمه آثار سيد قطب و مانند او وارد اذهان برخي در ايران گرديده است. به نظرم اين حرکت چه به انجام برسد و چه نرسد انديشه سياسي اسلام را ارتقاء خواهد داد و به غناي استدلالي آن خواهد افزود.

عميد راشدي: به نظرم اين بزرگ‌ترين دستاورد براي مردم مصر است نه صرف اين كه حكومت ديني نمي‌خوان، بل اين كه به اين درجه از آگاهي رسيده‌اند كه مي‌فهمند چه چيز مسير حركت‌شان را تحت تأثير قرار مي‌دهد. اسرائيل سعي دارد توجه‌ها را متوجه اسلام‌گرايي افراطي كند و جبهه مقابل هم سعي در اين دارد كه انقلاب مصر را مصادره به مطلوب كند.

بيژن اژدري: [...] وجود ملا عمرها در [...] کشور همسايه افغانستان باعث احتياط وترس مردم منطقه شده. سال 57 مخصوصاً ما ايراني‌ها اسلام را پناهگاهي براي مظلومان دانسته وخداوند را يار عدالت‌خواهان. اما اين آقايان چهره اي از الله واسلام ساخته‌اند که جهان با ترس و احتياط به اسلام مي‌نگرد. پاسخ اخوان المسلمين [...] در روزجمعه نشانگر اين حقيقت بود.

عميد راشدي: يك آقاي روحاني ديشب در برنامه فاخر «راز» مي‌گفت كه قيام اعراب هديه‌اي است كه خداوند در نتيجه صبر ملت ايران به آن‌ها داده است. به قول خودش داده واسه شما.

مراد نادري: در اين مذاکرات گويا نمايندگان ميدان آزادي شرکت ندارند. فکر مي‌کنيد به نتيجه مي‌رسد؟

مصطفي پورمحمدي: پناه بر خدا.

محمدرضا اسدي: با پيش بيني شما مبني بر اين که اگر قدرت‌هاي بزرگ از طريق مذاکره به نتيجه نرسند دست به اشغال نظامي خواهند زد کاملاً موافقم زيرا در صورت پيروزي انقلاب مصر دومينوي انقلاب‌هاي مردمي در منطقه شکل خواهد گرفت.

محمدرضا اسدي: عربستان سعودي طبق برنامه از پيش تعيين شده عمليات عمره را مي‌بايست از ديروز يعني ابتداي ربيع‌الاول شروع مي‌کرد اما از ترس انقلاب مصر اين موضوع را به تأخير انداخته است. زائرين ايراني نيز سرگردان هستند و پيش‌بيني مي‌شود عمليات عمره با يک ماه تأخير آغاز شود.

علي سلطاني: در کتابي به نام "عصرظهور" نوشته آقاي علي کوراني در صفحات 163 الي 169 به نقل از احاديث و روايات مطالبي را نوشته است که بسيار به حوادث اخير مصر و پيش‌بيني استاد مطابقت دارد مانند از بين رفتن امنيت در مصر، به قتل رسيدن حاکم مصر توسط مردم و اشغال و ورود نيرو و سپاهي از غرب به مصر که ورود آن‌ها به مصر علامت سفياني است؟!

علي سلطاني: جداً پناه بر خدا.

شهبازي: دوشنبه، 18 بهمن 1389/ 7 فوريه 2011، ساعت 7 صبح به وقت ايران/ 5:30 صبح به وقت مصر

آخرين تحولات مصر:

صدها هزار تظاهرکننده در ميدان آزادي قاهره و ساير شهرهاي مصر در حال اجتماع و تظاهرات هستند و خواستار برکناري مبارک و رژيم او.

عمر سليمان و همکاران مصري و خارجي او همچنان در تلاش براي مهار کردن انقلاب مصرند.

بعد از ظهر يکشنبه، 6 فوريه، ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا، به تلويزيون BBC گفت که حکومت مصر فشار مي‌آورند تا «تغييرات واقعي، واضح و جامع» انجام دهد. هيگ گفت: مطلوب، يک حکومت داراي پايگاه اجتماعي گسترده‌تر است که افراد خارج از اليت حاکم سال‌هاي اخير نيز در آن حضور داشته باشند. (گزارش الجزيره) او افزود: "تصميم‌گيري براي ترک قدرت از سوي مبارک با ما نيست." و "ما حق داريم مواردي را يادآور شويم اما نمي‌توانيم رئيس جمهور مصر را انتخاب کنيم." (گزارش BBC فارسي)

هيلاري کلينتون، وزير خارجه آمريکا، با احتياط از مشارکت اخوان المسلمين در مذاکرات مصر استقبال کرد و گفت: ما منتظريم و مذاکرات را دنبال مي‌کنيم. او افزود: «انتظارات ما خيلي روشن است.»

پس از برلوسکوني و فرانک ويزنر، شيمون پرز، رئيس‌جمهور اسرائيل، نيز به ستايش از حسني مبارک برخاست و گفت: خدمات مبارک به صلح هرگز فراموش نخواهد شد. [+]

روزنامه اسرائيل هاآرتص نيز نوشت: اگر حسني مبارک اکنون از قدرت کناره گيرد به ضرر آمريکاست. و افزود: بدون مبارک، قدرت و نفوذ آمريکا در خاورميانه کاهش ميبابد. [+]

خبرگزاري‌ها اظهارات مقامات ايراني را نيز با حساسيت منعکس مي‌کنند. مجيد علوي، قائم‌مقام وزارت اطلاعات، شنبه در اجتماعي در همدان سخنراني کرده بود که يکشنبه شب بازتاب خبري يافت. او گفته بود: «فقدان سه عنصر رهبري، روحانيت و توسل به فرهنگ اهل بيت (ع) اين قيام گسترده را نيز همانند قيام مردم تونس آسيب‌پذير كرده است.» [+]

شهاب‌الدين کارانديش: وي در ادامه اين آئين به تحليل وقايع خاورميانه پرداخت و گفت: تونس در بين تمامي كشورهاي اسلامي به لحاظ مباني فرهنگي ضعيف ترين كشور است كه به عنوان نمونه مي‌توان به برخورد با بانوان محجبه و ممانعت از مسجد رفتن مؤمنان اشاره كرد. اين ديگه آخرشه آقاي شهبازي. واقعاً در حد تيم ملي خالي‌بندي هست.

شهبازي: نمي‌دانم چرا اين‌گونه مقامات به سخنراني‌هاي منبري و بيان اظهارات غيرکارشناسي اين همه علاقه دارند و توجه نمي‌کنند که سخنان‌شان در ميان مردم و جوانان مصر بازتاب مي‌يابد و تأثيرات نامطلوب بر جاي مي‌نهد. حداقل اين است که تخصص فرد مزبور زير سئوال مي‌رود. در کجاي دنيا «مقامات اطلاعاتي» اين همه سخنراني مي‌کنند؟

يکشنبه فشار بر شبکه الجزيره ادامه داشت. ايمن محي‌الدين، خبرنگار جوان و فعال و دوست داشتني بخش انگليسي الجزيره، در نزديکي ميدان آزادي توسط ارتش دستگير ولي 10:30 شب آزاد شد.

حوالي 7:19 بعد از ظهر يکشنبه به وقت قاهره، دفتر عمر سليمان، معاون رئيس‌جمهور، اطلاعيه‌اي صادر کرد درباره نتايج مذاکرات با سازمان‌هاي سياسي اپوزيسيون. در اين اطلاعيه ذکر شده: «همه شرکت‌کنندگان در مذاکرات [که شامل عمر سليمان نيز مي‌شود] ستايش و احترام خود را به جنبش 25 ژانويه [روز شروع انقلاب مصر] بيان کردند و متفق بودند بر ضرورت حل جدّي و عاجل و صادقانه بحران جاري که ملّت با آن مواجه است و خواست‌هاي مشروع جوانان 25 ژانويه و نيروهاي سياسي جامعه...» چنان‌که مي‌بينيم، «جوانان 25 ژانويه» نيرويي جدا از «گروه‌هاي سياسي» ذکر شده. اين همان نيروي پرشوري است که انقلاب را شروع کرد و هم‌اکنون نيز ادامه مي‌دهد.

در تصاويري که تلويزيون دولتي مصر (نيل) نشان داد، در جلسه مذاکره با عمر سليمان، محمد مورسي سخنگوي اخوان المسلمين، سيد البداوي رهبر حزب وفد و تعدادي چهره مستقل حضور داشتند. شش جوان نيز بودند که به ادعاي تلويزيون مصر نمايندگان جوانان حاضر در ميدان آزادي قاهره هستند.

عبدالمنعم ابوالفتوح، از اعضاي اخوان المسلمين، به الجزيره گفت که سازمان او خواستار برکناري مبارک است. او گفت: ما در مذاکرات يک شرط اساسي داريم و آن ضرورت برکناري مبارک است براي گذر به مرحله دمکراتيک.

جان لاين، خبرنگار BBC در قاهره، گفت: اخوان المسلمين با قبول مذاکره دست به قمار بزرگي زده است. او افزود: به شهرت و اعتبار اين گروه اسلام‌گرا، به دليل عدم حضور محسوس در ناآرامي ها "ضربه اساسي" وارد شده است.

خبرگزاري رويترز مضمون برخي اسناد ويکي ليکس را منتشر کرد که نشان مي‌داد در گذشته عمر سليمان در مکاتبات خود با مقامات آمريکايي مي‌کوشيده از اخوان المسلمين چهره‌اي به‌غايت خطرناک ترسيم کند. [+]

تاريکي فرا رسيد و مانند شب‌هاي پيشين صدها هزار نفر از جوانان و مردم مصر، از همه طبقات و گروه‌هاي اجتماعي، فقير و غني، مسلمان و مسيحي قبطي و غيره، در ميدان آزادي و اجتماعات ساير شهرها اجتماع را ادامه دادند و مانند شب‌هاي پيش مقررات حکومت نظامي شبانه را ناديده گرفتند. مسيحيان قبطي مي‌کوشند، به رغم جمعيت قليل خود در مقايسه با مسلمانان، حضوري چشمگير در اجتماعات داشته باشند و پيوند خود را با ساير مردم مصر نشان دهند.

ساعت 9:51 بعد ازظهر يکشنبه به وقت مصر، يان پنل، خبرنگار BBC در قاهره، گزارش داد: مسيحيان قبطي مراسم دعاي روز يکشنبه خود را در ميدان تحرير برگزار کردند و جمعيت مسلمان حاضر در ميدان شعارهايي مبني بر وحدت در مصر سر دادند.

11:45 شب اعلام شد که هيلاري کلينتون با احمد شفيق، نخست‌وزير مصر، گفتگو کرده و بر ضرورت تأمين خواست‌هاي مشروع مردم مصر تأکيد نموده.

شامگاه يکشنبه شبکه الجزيره گزارشي پخش کرد درباره «امپراتوري مبارک». اين گزارش را پل برنان تهيه کرده بود و نشان مي‌داد در حالي که اقتصاد مصر در سراشيب سقوط بود و مردم از فقر و بيکاري رنج مي‌بردند، مبارک در حال گسترش امپراتوري خود در مصر و سراسر جهان بود. برنان گفت: ثروت خاندان مبارک را حدود هفتاد ميليارد دلار تخمين مي‌زنند. حتماً فيلم اين گزارش را ببينيد. [+]

دوشنبه 7 فوريه فرا رسيد.

اوّلين خبر مهم آغازين دوشنبه، گفتگوي 1:27 صبح اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا، بود با شبکه فاکس نيوز؛ شبکه‌اي که به مواضع افراطي عليه مسلمانان شهره است و ارگان نئوکان‌ها به‌شمار مي‌رود. اوباما گفت که مصر به دوران پيش از دمکراسي باز نخواهد گشت. اوباما سلطه احتمالي اخوان المسلمين بر دولت آينده مصر را منتفي دانست و گفت: من فکر مي‌کنم اخوان المسلمين تنها يک جناح در مصر است و از حمايت اکثريت برخوردار نيست.

ساعت 2 صبح دوشنبه الجزيره گزارش داد که هزاران نفر وارد ميدان آزادي قاهره مي‌شوند و بر خواست برکناري مبارک تأکيد مي‌کنند.

جيم ميور، خبرنگار بي بي سي در قاهره، گفت: بسياري از معترضان شب را جلوي تانک‌ها سپري کردند تا مانع از پيشروي تانک‌ها به ميدان شوند. او افزود: رابطه معترضان با ارتش کماکان خوب است و مردم حاضر در ميدان بر اين باورند که ارتش با تانک‌هاي خود وارد ميدان نمي‌شود ولي اگر ارتش دست به چنين اقدامي بزند، آن‌ها آماده هستند تا خود را زير چرخ‌هاي تانک‌ها بيندازند.

جيم ميور در ادامه گزارش‌هاي خود گفت: اگر تصور شود با شروع گفتگوهاي دولت و مخالفان، تظاهرات از حرکت باز مي‌ايستد [اشتباه است]. يکشنبه يکي از مهم‌ترين روزها تاکنون بوده است. عليرغم سرما و بارندگي جمعيت عظيمي در ميدان تحرير حضور يافتند. احساس خوشبيني ملموسي غالب است و حاضران آسوده به نظر مي‌رسند. ليز دوست، گزارش‌گر BBC، نيز در توئيتي [+] از قاهره نوشت: «امشب نيروهاي بيشتري در خيابان ها هستند.» گزارش ديگري از BBC حاکي است: گروه‌هاي جوانان حامي اعتراضات ائتلافي تشکيل داده‌اند. بيانيه‌اي توسط "رهبري متحد جوانان انقلاب خشم" تشکيل شده و آنان اصرار دارند به اشغال ميدان تحرير تا زمان کناره‌گيري مبارک ادامه دهند.

نتيجه مي‌گيريم: سير حوادث ديروز و ديشب نشان مي‌دهد که در انقلاب مصر نقش تعيين‌کننده با کساني است که در اطلاعيه دفتر عمر سليمان «جوانان 25 ژانويه» خوانده شده‌اند و احزاب سياسي مصر، از جمله اخوان المسلمين، بدون جلب رضايت و تأمين خواست‌هاي اين جنبش راه به جايي نخواهند برد. همگان مجبورند يا در برابر خواست مردم تمکين کنند يا به سرکوب خونين جواناني دست زنند که حاضرند به زير چرخ تانک‌ها روند و يا با ترفندهايي جوانان را خسته يا فريب‌خورده به خانه‌هاي‌شان بازگردانند. انقلاب مصر انقلاب جوانان است.  

شهبازي [دوشنبه، 8:15 صبح]: جنبش جوانان مصر معروف شده به: جنبش جوانان انقلاب خشم. (شباب ثورة الغضب)

شهبازي [12:39 ظهر] روزنامه المصري اليوم، پرتيراژترين روزنامه مستقل مصر، در شماره امروز، 7 فوريه، بخشي از نتايج تحقيق مقامات مصري درباره ثروت وزراي سابق رژيم مبارک را منتشر کرده است. ثروت احمد عز، دبير سابق حزب حاکم وطني، 18 ميليارد ليره مصر، ثروت احمد المغربي، وزير سابق مسکن، 11 ميليارد، ثروت زهير جرانة، وزير سابق جهانگردي، 13 ميليارد، ثروت رشيد محمد رشيد، وزير سابق تجارت، 12 ميليارد، و ثروت حبيب العادلي، وزير سابق کشور، 8 ميليارد. [+]

به گزارش الجزيره، مردم در ميدان آزادي اين ميدان را به دو بخش "سيگاري‌ها" و غيرسيگاري‌ها" تقسيم کرده‌اند. سيگاري‌هاي بيچاره در انقلاب هم راحت نيستند!

محمد قاسمي: در اين ميان رياکاري دولت‌هاي ليبرال غربي واقعاً جاي توجه و تعمق دارد. آن‌ها به صورت عمومي از دمکراسي حمايت مي‌کنند، ولي الان که مردم عليه مستبدان براي آزادي قيام مي‌کنند، همين دولت‌ها به شدت نگران شده‌اند و براي جلوگيري از دستيابي به اين آزادي برآنند که عوامل اين جنبش [را] صرفاً تحريکات بنيادگرايي مذهبي يا ناسيوناليسم جلوه دهند [...]  

شهبازي: وائل غنيم، سرپرست گوگل در خاورميانه، که بيش از يک هفته پيش به شکلي مرموز ناپديد شده بود، امروز، دوشنبه، به خانه برگشت. معلوم شد در زندان بوده است. آزادي غنيم يکي از خواست‌هاي اجتماع‌کنندگان در ميدان آزادي بود.

آدرس توئيتر ايمن محي‌الدين، خبرنگار فعال و جوان شبکه الجزيره، که ديروز چند ساعت بازداشت بود، اين است: [+]

اميد دادگري: تجربه بسيار خوب و آموزنده‌اي است که همراه با شما تحولات مصر را پي‌گيري مي‌کنم و علاوه بر اخبار تحليل‌هاي‌تان را هم آناً مي‌خوانم. خيلي سپاسگزارم.

شهبازي: احمد زويل، دانشمند سرشناس مصري مقيم آمريکا و برنده جايزه نوبل سال 1999 در رشته شيمي، ديروز، يکشنبه، وارد مصر شد. او اعلام کرد براي حل بحران مصر مبارک بايد کناره گيري کند. [+]

فتنه آرچين: گروهي از سازمان‌هاي سياسي مصر با صدور اعلاميه‌اي هرگونه دخالت بيگانگان در امور داخلي مصر را رد کرده و ايران را متهم نموده‌اند که از اسلام براي زيبا کردن چهره‌اش بهره مي‌گيرد و مي‌کوشد ميان ارتش و ملت مصر فتنه‌انگيزي کند. دوازده گروه سياسي که بيانيه را امضا کرده اند عبارتند از: الجيل، سبزها، جمهوري آزاد، دموکرات، فردا، اتحاد، محافظه کاران، مصر عرب سوسياليست، آزادگان، جوانان مصر، ملت وصلح.

شهبازي: بيانيه دوازده گروه سياسي فوق، که عموماً کم اهميت و ناشناس اند، ناشي از تحريکات عمر سليمان است. متأسفانه، برخي ايرانيان نيز با سخنان نسنجيده بهانه کافي براي طرح اين ادعا به باند تبهکار و دسيسه گر سليمان مي دهند.

فتنه آرچين: عمر سليمان مهره‌اي بدتر ازحسني مبارک، اما غرب سخت در اين باور است که او نقش کليدي را در طراحي نوين حکومت مصر بازي خواهد کرد! آن‌چه از موضع‌گيري‌هاي مقامات کاخ سفيد استنباط مي‌شود اين است که آمريکا خواهان تداوم سياست‌هاي مبارک در مصر مي‌باشد. اما اين بار نه به نام او بلکه به نام عنصري مورد اعتماد وکارکشته که طي دهه‌هاي اخير امتحان خود را در همراهي با سياست‌هاي کاخ سفيد درمنطقه به خوبي پس داده باشد. اما آيا ملتي که سه دهه از خودمحوري رژيم مبارک جان به لب شده تسليم اين نيت و خواسته آمريکائي‌ها خواهدشد؟

شهبازي: دکتر کمال الهلباوي، از رهبران اخوان المسلمين، يکشنبه شب با شبکه فارسي بي بي سي گفتگو کرد. متن اين گفتگو، به گزارش خبرانلاين، به شرح زير است:

سئوال: آيا مي‌شود اسم آن‌چه در مصر اتفاق افتاده را انقلاب اسلامي گذاشت؟

الهلباوي: اين يک انقلاب اسلامي نيست چون اخوان المسلمين رهبري اين تظاهرات را بر عهده ندارد و شعار اين انقلاب اسلامي نيست. بعد از خروج حسني مبارک انتخاباتي برگزار خواهد شد که نتيجه آن يک مجلس دمکراتيک و يا شورا خواهد بود. در آن زمان مردم تصميم خواهند گرفت که حکومت آينده چه باشد. مردم قوانين اسلامي يا هر قانون ديگري که بخواهند انتخاب مي‌کنند.

سئوال: رهبر جمهوري اسلامي در نماز جمعه اين هفته در مورد اتفاقات مصر اظهارنظر کرده‌اند و گفته‌اند يک انقلاب سراسري اسلامي در منطقه در حال شکل‌گيري است. واکنش اخوان المسليمن به صحبت‌هاي او چيست؟

الهلباوي: من از امام خامنه‌اي و تمام کساني که از انقلاب مصر حمايت مي‌کنند بسيار متشکرم. به هر حال، شرايط مصر کاملاً با ايران فرق مي‌کند. در مصر احزاب زيادي فعاليت مي‌کنند؛ احزابي مانند اسلام‌گراها، ملّي‌گراها و چپ‌گراها. بنابراين قانون اساسي بايد تغيير کند. مردم بايد نمايندگان مجلس را خودشان انتخاب کنند و بعد از رفتن مبارک بايد انتخاباتي سالم برگزار شود و مردم نوع حکومت آينده را خودشان انتخاب خواهند کرد. اگر آن‌ها دولت اسلامي بخواهند، که اميدوارم اين‌طور شود، خب اين خواسته ملت است. اگر نوع ديگري از دولت را انتخاب کنند، نمي‌توان اسلام را به زور به آن‌ها تحميل کرد. اراده مردم نوع حکومت آينده مصر را تعيين خواهد کرد.

سئوال: وزير خارجه مصر گفته بود که ايران خودش با مخالفان دولت بسيار بد برخورد مي‌کند. براي همين حکومت ايران نمي‌تواند در مورد مسائل داخلي مصر  اظهار نظر کند. نظر شما چيست؟

الهلباوي: اوّل از همه آقاي ابوالغيط، وزير خارجه مصر، بايد از وزارت کنار برود. دوّم اين‌که او از روابط مسلمانان با هم شناخت درستي ندارد و در حرف‌هايش بايد از حمايت رهبران ايران از انقلاب مصر قدرداني کند. با تأسف بايد بگويم وزير خارجه مصر با حملات غرب عليه ايران همراه شده که اين قابل قبول نيست. 

سئوال: مخالفان دولت ايران دو سال پيش درمورد انتخابات اختلاف نظرهاي جدي با حکومت پيدا کردند و گفتند که تقلب شده. نظر شما در مورد آن اتفاقات چيست؟

الهلباوي: من هم اميدوار بودم حکومت خوبي مثل حکومت ايران و رييس‌جمهور خوب و شجاعي مانند آقاي احمدي‌نژاد داشتم. احمدي‌نژاد عقيده‌اش را بيان مي‌کند. به درست يا غلط بودن آن کاري ندارم. اگر کشورهايي مثل آمريکا و بريتانيا حق پيشرفت دارند، چرا نبايد کشوري مانند ايران حق پيشرفت داشته باشد. کشورهايي مانند چين و هند از فن‌آوري هسته‌اي برخوردارند. چرا کشورهاي مسلمان از اين حق برخوردار نباشند؟ [+]

کريم يازقلو: به نظرتون تا همينجاي کار هم مصريها موفقياتي داشتن؟ يعني اگر مبارک- سليمان تو قدرت باقي بمونه و مردم به خونه ها برن وضع بهتر از گذشته ميشه (انتخابات سالم، آزادي بيش‌تر، معيشت بهتر ..) يا بدتر و به قولي امنيتي‌تر؟ مبارک در برابر ويروسها مقاوم تر ميشه؟

شهبازي [ساعت 8:15 بعدازظهر به وقت ايران]: زاهي حواس، وزير باستان شناسي مصر، به آسوشيتدپرس گفت: طي روزهاي اخير هيچ موميايي آسيب نديده. او افزود: آثاري که در جريان ناآرامي‌ها و حمله غارت‌گران به موزه ملي آسيب ديدند طي پنج روز آينده ترميم خواهند شد.

دولت اوباما با رسوايي زشتي در ماجراي مصر مواجه شد. روزنامه ايندپندنت لندن فاش کرد فرانک ويزنر داراي پيوندهاي مالي گسترده با مبارک و هيئت حاکمه مصر بوده است. [+] ويزنر به عنوان نماينده ويژه اوباما راهي مصر شد و در پايان سفرش به ستايش از مبارک پرداخت و بر ضرورت ماندن او در قدرت تأکيد کرد. کمي بعد سخنگوي وزارت خارجه آمريکا سخنان ويزنر را نظر شخصي وي خواند.

مصطفي پورمحمدي: الان تلويزيون هند داشت با سفير مصر در هند صحبت مي‌کرد. از طرف پرسيد فکر مي‌کنيد دولت آينده مصر رابطه بهتري با هند خواهد داشت؟ طرف عملاً پنج دقيقه حرف زد که هيچ چي نگه. کاملاً معلوم بود که نمي‌دونه بايد به کدام طرف موضع بگيره. يکي از مهمانان برنامه با خنده مي‌گفت اما البرادعي هم همون آمريکاييه است(he is the one) و الان هرچي مي‌گه مي‌خواد محبوبيت کسب کنه.

محمدرضا اسدي: فرض کنيد مذاکرات سران معترضين با عمر سليمان به نتيجه نرسد. به نظر شما ادامه تحصن در ميدان تحرير نتيجه‌بخش خواهد بود يا نياز به ابتکار عمل وجود دارد؟

آمريکا، انگلستان و اسرائيل و به ويژه عربستان به اين آساني‌ها اجازه‌ برقراري يک حکومت مستقل را در مصر نخواهند داد. شما نيک مي‌دانيد عربستان و مصر داراي يک مرز آبي بزرگ و تعاملات بالاي تجاري و فرهنگي هستند. اغلب مجلات موجود در عربستان چاپ مصر است و انقلاب مصر تأثير شگرفي بر حکومت عربستان خواهد گذاشت.

انقلاب مصر براي عربستان بازي مرگ و زندگي است و به تبع آن موقعيت عربستان به عنوان پايگاه آمريکا در منطقه به خطر مي‌افتد و از سوي ديگر جايگاه استراتژيک و ژئوپوليتيک مصر براي اسرائيل به خطر خواهد افتاد و سايه سنگين يک انقلاب مردمي بر سر آن سنگيني خواهد کرد. با توجه به مطالب فوق کشورهاي غربي و وابستگان آن‌ها در منطقه حاضرند هر هزينه‌اي را براي عدم تحقق حکومت مستقل در مصر بپردازند.


Thursday, February 10, 2011 : تاريخ آخرين ويرايش

 کليه حقوق مندرجات اين صفحه براي عبدالله شهبازي محفوظ است.

آدرس ايميل: abdollah.shahbazi@gmail.com

استفاده از مقالات با ذکر ماخذ مجاز است. چاپ مقالات به صورت کتاب ممنوع است.